لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۹

شماری از متنفذین کندز حمایت شان را از صلح اعلان کردند


شماری از علما و متنفذین کندز حمایت و همکاری شان را در جهت تحکیم صلح و ثبات در جامعه اعلام کردند.

این تعداد از بزرگان کندز حمایت و همکاری شان را در راستای تقویت و تحکیم و صلح در جامعه اعلام داشته وعده سپردند که درین بخش با حکومت مشترکاً کار خواهند کرد.

آنان ناوقت روز شنبه طی یک نشست حمایت شان را در جهت تطبیق برنامه‎های دولت به خصوص در تحکیم صلح ابراز داشتند.

مولوی عبدالظاهر رشاد رئیس ارشاد حج و اوقاف کندز، نقش علما را در بوجود آوردن فضای تفاهم و همدلی میان مردم و دولت نهایت برجسته می‌خواهد.

شهر کندز
شهر کندز

او افزود:

"علمای کرام تصمیم گرفتند که به‌خاطر آوردن تأمین صلح و امنیت در این ولایت یک تجمع کنند، بناً این تجمع به‌خاطر آوردن صلح و امنیت در این ولایت برگزار شده است، تا اخوت و برادری در بین مسلمانان ایجاد شود."

با این همه شماری از باشنده‌گان کندز تدویر چنین برنامۀ‌ها را که در راستای صلح و همکاری با دولت روی آن بحث می‏شود یک امر مثبت می‌خوانند.

آنان به این باور اند که علما پیشوایان جامعه اند و تبلیغ آن‎ها در راستای تحکیم صلح و امنیت و ایجاد وحدت میان اقشار مختلف جامعه با اهمیت شمرده می‌شود.

دوتن از آنان در صحبت با رادیو آزادی چنین گفتند:

"اگر این‎ها بخواهند که از طریق منبر و از طریق محراب مساجد علیه تمام کسانی‎که فعلاً علیه حکومت جبهه دارند، به شکل درست و اساسی حکومت را یک حکومت اسلامی معرفی کنند انشاءالله که مشکلات ما رفع می‌شود."

"این یک حقیقت مسلم است که در یک جامعه اسلامی علما در صف مقدم قرار دارند حرف علما در حقیقت حرف پیامبر "صلی الله علیه و سلم" است، پیامبر "صلی الله علیه و سلم" به این‎ها وظیفه داده اند، تا راجع به صلح صحبت کنند و قرآن عظیم الشان هم میفرماید که "والصلح خیر" یعنی در صلح خیر و خوبی است. این علما هستند که جامعه اسلامی را به طرف اندیشه‏ های خوب تشویق می‌کنند."

دیگر اسدالله عمرخیل والی کندز در خطاب به علما و متنفذین این ولایت گفت که با مشوره‎های سودمندانه علما و بزرگان اقوام بخاطر بهبود هرچه بهتر حکومتداری و تأمین امنیت مطمئن در ولایت کندز کار می‎کند.

عمرخیل: هم شما را حمایت می‎کنم و هم موضوع فساد را تعقیب می‌کنم.
عمرخیل: هم شما را حمایت می‎کنم و هم موضوع فساد را تعقیب می‌کنم.

عمرخیل برای تامین صلح خواستار همکاری علما و مردم شد.

او افزود:

"فساد اداری که در حکومت موجود است جلو این را اگر ما و شما بگوییم که چهار نفر از کسانی‎که در رهبری ولایت یا در رهبری ممکلت قرار دارند، گرفته نمی‎توانند. اگر می‎توانستند تا به الحال انجام می‎دادند این کار، کار تمام مسلمانان است که دست به دست هم بدهند هر کسی که از شما استفاده سوء می‎کند من به شما می‎گویم که بیایید آن را با ما شریک بسازید، ولو که چقدر مهم بوده باشد من با شما هستم، هم شما را حمایت می‎کنم و هم همان موضوع را تعقیب می‌کنم."

شماری از فعالان مدنی کندز، کار مشترک دولت و اقشار مختلف جامعه بخصوص علمای کرام را در جهت روشن ساختن اذهان عامه بخصوص مخالفان مسلح حکومت را که عملاً درگیر جنگ هستند، یک نیاز مهم و اساسی می‎دانند و تلاش در این زمینه را یک گام موثر در راستای ایجاد صلح و ثبات دایمی در کشور می‌خوانند.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG