لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۹

یونیسکو: هنوز هم یازده میلیون افغان از کمسوادی رنج می‎برند


بیسوادی و کم سوادی هنوز هم یک چالش عمده در افغانستان خوانده می‎شود.

یونیسکو یا اداره علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد می گوید، یازده میلیون افغان هنوز هم از کمسوادی درافغانستان رنج می‎برند.

نظر به ارقام ارائیه شده از سوی یونیسکو یا اداره علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، تنها ۳۴ در صد مردان و ۱۸ در صد زنان افغان از سواد کافی برخودار اند.

مسئولان یونیسکو در افغانستان روز یکشنبه در مراسم اهدای مدالی بنام بی بی گل غنی که به برخی از موسسات سواد آموزی داده می‎شد گفتند، نیاز است تا در بخش سواد آموزی کارهای بیشتری صورت گیرد.

پتریشیا میک فیلیپس “Patricia McPhillips” نماینده این اداره در افغانستان گفت، ۹۰ در صد زنان و بیشتر از شصت در صد مردان در روستاها سواد کافی ندارند و نیاز است تا در این بخش کارهای بیشتر انجام شود.

فیلیپس: بیسوادی در افغانستان با فقر و محرومیت مترادف باقی مانده‌است.
فیلیپس: بیسوادی در افغانستان با فقر و محرومیت مترادف باقی مانده‌است.

او افزود:

"بیسوادی در افغانستان با فقر و محرومیت مترادف باقی مانده، افغانستان در سال ۲۰۱۶ میلادی در بخش سواد آموزی دست آوردهای داشته است، اما کارهای بیشتری است که باید انجام شود، یونیسکو به همکاری هایش با حکومت افغانستان در امر دسترسی به تعلیم به هر زن و مرد و ایجاد زمینه به آنان در آوردن صلح و ثبات در کشور متعهد باقی می‎ماند."

خانم مک فیلیپس این مطلب را در مراسم اهدای مدال به برخی از موسساتی که در بخش سواد آموزی کارکرده‎اند مطرح کرد و موسسه سنایی توانست مدالی که بنام بی بی گل غنی مسمی شده بدست آورد.

زنان افغان
زنان افغان

یونیسکو بی بی گل غنی خانم رئیس جمهور افغانستان را سفیر سواد آموزی در این کشور نامیده‎است.

در عین حال بی بی گل غنی در این مراسم گفت، دین اسلام علم رابالای همه فرض گردانیده‎است و افغان‎ها باید بکوشند تا با سواد شده و علیه جهل در کشور مبارزه کنند.

پیش از این وزارت معارف افغانستان تائید کرده‎است که اکثر اطفالیکه در صنوف ششم درس میخوانند حتی نوشتن و خواندن درست را یاد ندارند.

اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف افغانستان که از سوی ولسی جرگه نیز سلب صلاحیت شده‎است در این نشست گفت، این وزارت در این راستا تلاش‎های زیادی را انجام داده، اما به گفته وی هنوز هم شصت در صد افغان‎ها که هشتاد در صد شان را زنان تشکیل می‎دهند بیسواد اند.

بلخی: به دلیل نا امنی و مشکلات اقتصادی همه آنان فارغ نمی‎شوند.
بلخی: به دلیل نا امنی و مشکلات اقتصادی همه آنان فارغ نمی‎شوند.

او افزود:

"ما اکنون در سراسر افغانستان در حدود پانزده هزار مرکز سواد آموزی داریم و در آن پنجصد هزار متعلم مصروف آموزش اند اما به دلیل نا امنی و مشکلات اقتصادی همه آنان فارغ نمی‎شوند."

در عین حال وزارت معارف افغانستان می‎گوید، طرح بسیج ملی برای سواد آموزی آماده شده و به زودی برای تصویب به کابینه فرستاده خواهد شد.

به گفته این وزارت بر اساس این طرح سواد در ادارات دولتی اجباری خواهد شد و تلاش می‎شود تا مشکل بی سوادی در افغانستان حل گردد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG