لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۷

وزارت احیا و انکشاف دهات ۳۷ پروژه را در ۱۷ ولایت عملی می‌کند


وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان روز یک شنبه قرارداد ۳۷ پروژه انکشافی را با نماینده‎های شورا های انکشافی ۱۷ ولایت امضا کرد.

این وزارت می‎گوید عملی شدن پروژه‎های انکشافی از یک سو مشکلات روزمره مردم را در ولسوالی‎ها و قریه جات کاهش داده و از سوی دیگر برای باشنده‎های این مناطق زمینه کار را فراهم میسازد.

نصیر درانی وزیر احیا و انکشاف دهات گفت که با تطبیق این پروژه‎هابرخی اماکن مسکونی و زمین‎های زراعتی از خطرات سیلاب‎ها، افزایش آب دریاها و شدت باران‎ها محفوظ خواهند شد.

درانی روز یک شنبه این قراردادها را برای ۱۷ ولایت با نماینده‎های شورای‎های انکشافی امضا کرد.

درانی: در این پروژه‌ها ساختن پل، پلچک، دیوارهای استنادی، سربندها و سرک‎ها شامل است.
درانی: در این پروژه‌ها ساختن پل، پلچک، دیوارهای استنادی، سربندها و سرک‎ها شامل است.

او افزود:

"پروژه‎های که امروز اعلان شده ۳۷ پروژه است به ارزش ۲۰۲ ملیون افغانی، در ۱۷ ولایت عملی می‎شود، در این پروژه‌ها ساختن پل، پلچک، دیوارهای استنادی، سربندها و سرک‎ها شامل است."

آقای درانی می‎گوید، این پروژه‎ها ۱۲۶۷۲۲ روز کاری را نیز مساعد می‎سازد که از آن به گونه مستقیم و غیر مستقیم نزدیک به دوصد هزار تن مستفید خواهند شد.

به گفته وی این پروژه‎ها از سوی بانک آسیایی تمویل می‎شود که در ولایت‎های نورستان، پکتیا، سمنگان، پنجشیر، تخار، بغلان، کاپیسا، کنر، لغمان، کابل، بلخ، کندز، لوگر، ننگرهار، غور، سرپل و میدان وردگ عملی می‎گردد.

بر اساس معلومات مسئولان وزارت احیا و انکشاف دهات، در جریان سال روان خورشیدی ۱۱۳۲۲ پروژه انکشافی، به ارزش ۳۲۱ ملیون دالر در ۳۴ ولایت افغانستان تطبیق شده‎است.

نماینده‎های شوراهای انکشافی می‎گویند، این پروژه‎ها از نیاز قریه‎های آنان بود و با تطبیق آن زمین‎های زراعتی، خانه‎ها و قریه‎ها از خطر سیلاب و آب خیزی‎ها مصون خواهند ماند.

یکی از پروژه های ساختمانی
یکی از پروژه های ساختمانی

محمد امان نماینده شورای انکشافی ولسوالی الینگار ولایت لغمان به رادیو آزادی گفت:

" در این پروژه دیوار استنادی شامل است و این پروژه‎ها به خوبی تطبیق خواهد شد، حدود ۳۰۰۰ تن در شش قریه به این پروژه‎ها ضرورت داشتند، اگر این پروژه‎ها تطبیق نشود حدود ۳۰۰۰ جزیب زمین با خطر آب خیزی روبرو است."

همینگونه حاجی خوانی نماینده شورای انکشافی ولسوالی چهار آسیاب کابل گفت:

"در این پروژه ساخت دیوارهای استنادی در ولسوالی چهار آسیاب شامل است، این پروژه‎ها صد فیصد به مردم فایده می‎رساند، مردم غریب اند و توان ساختن یک پلچک را هم ندارند، کی می‎تواند جلو سیلاب را بگیرد؟."

نماینده‎های شورای‎های انکشافی می‎گویند، در ولسوالی‎ها و مناطق دور دست مردم مشکلات زیاد دارند، آنان از حکومت خواستند تا چنین پروژه‎ها را در بخش‎های دیگر کشور نیز راه اندازی کنند.

مقام‎های وزارت احیا و انکشاف دهات می‎گویند، هرچند نا امنی در برخی مناطق در برابر تطبیق پروژه‎های انکشافی مشکل ایجاد کرده اما با آن هم تلاش می‎شود تا با در نظر گرفتن نیازهای مردم پروژه‎های جدید پلان و تطبیق شوند.

نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG