لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۵

آگاهان: کابل می‌توانست از نشست "هالیفکس" استفاده اعظمی کند


شماری از آگاهان روابط بین‌المللی می‌گویند، مکلفیت حکومت افغانستان است تا با اشتراک در نشست‌های بین‌المللی موقف‌اش را در امر مبارزه با تروریزم بیشتر به اثبات برساند.

طاهر هاشمی یکی از این آگاهان و استاد پوهنتون کابل روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان باید با استفاده از اشتراک در نشست امنیتی "هالیفکس" ذهنیت‌های بین‌المللی را نسبت به این کشور روشن و جلب می‌کرد.

وی گفت نماینده حکومت افغانستان باید در این نشست اشتراک می‌کرد و تمامی نکات پوشیده از دید جامعه بین‌المللی نسبت به این کشور را واضح می‌ساخت.

هاشمی: حکومت افغانستان باید در این نشست اشتراک می‌کرد.
هاشمی: حکومت افغانستان باید در این نشست اشتراک می‌کرد.

وی گفت:

"حکومت افغانستان در هر جایی‌که راجع به تروریزم، امنیت کشورها، منطقه و یا به سطح بین‌المللی نشستی باشد باید حضور یابد تا این‌که موقف‌اش را به اثبات برساند که در تربیه و صدور تروریزم هیچ‌گونه سهمی ندارد، حکومت می‌توانست از این فرصت استفاده اعظمی بکند."

در نشست امنیتی "هالیفکس" روی مسایل امنیتی در اروپا، همکاری اروپا در زمینه امنیت بین‌المللی، سیاست‌های دفاعی امریکا و مسایل امنیتی در افغانستان و چگونگی مبارزه علیه تروریزم در پاکستان بحث شده‌است.

گفته شده که هیئت بلند پایه از دفتر لوی درستیز پاکستان نیز در این نشست دعوت شده‌بود.

این در حالیست که هیچ نمایندۀ از سوی حکومت افغانستان در نشست سالانه بین‌المللی امنیتی "هالیفکس" که به تاریخ هجده الی بیست ماه جاری میلادی در کانادا برگزار شده‌بود، اشتراک نکرده‌است.

در صفحه انترنتی "هالیکفس" نام سید جواد مشاور ارشد پالیسی خارجی ریاست اجرائیه به عنوان یکی از اشتراک کننده‌ها در این نشست درج گردیده‌است.

با آنکه برخی رسانه‌ها از احتمال اشتراک رئیس اجرائیه در نشست "هالفیکس" گزارش‌های را به نشر رسانید، اما ریاست اجرائیه حکومت افغانستان از صحبت در این موارد خودداری کرده‌است.

پیش از این وزارت دفاع افغانستان گفته‌بود که از وزیر دفاع این کشور دعوت شده تا در نشست "هالیفکس" اشتراک کند.

با آنکه وزارت دفاع قبل از این، اشتراک در این نشست را فرصت خوب برای جلب توجه جهانیان به افغانستان خوانده‌بود، اما محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت می‌گوید عبدالله حبیبی وزیر دفاع کشور نسبت مصروفیت‌های که داشت نتوانست در نشست امنیتی "هالیکفس" اشتراک کند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

"فقط حجم زیاد وظایف و فعالیت‌های که فعلاً در افغانستان از سوی تروریستان بر علیه کشور ما سازمان‌دهی می‌کنند، این همه باعث گردید تا جناب وزیر صاحب نتواند در این نشست اشتراک کند."

با آنکه در نشست بین‌المللی "هالیفکس" فیصلۀ صورت نگرفته و فقط روی مسایل امنیتی بحث صورت می‌گیرد، اما طاهر هاشمی آگاه روابط بین‌المللی به این نظر است که افغانستان می‌تواند با اشتراک در چنین نشست‌ها به جامعه بین‌المللی ذهنیتی بدهد که بر اساس آن پالیسی‌های مؤثر بر ضد تروریزم در سطح بین‌المللی اتخاذ شود.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG