لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۰

قیصاری: کسانیکه از طیارات نظامی استفاده شخصی می‌کنند، افشا شوند


شماری از اعضای ولسی جرگه و آگاهان نظامی استفاده شخصی از طیاره‎های نظامی را خیانت ملی خوانده می‎گویند نام‎های چنین افراد باید افشا گردد.

با آنکه استفاده شخصی از امکانات دولتی در افغانستان خبر تازه‌یی نیست اما ادعای قوماندان عمومی نیروهای هوایی این کشور مبنی بر این‌که گویا شماری از مسئولین حکومتی و تجار از طیاره‎های نظامی استفاده شخصی می‎کنند، نگرانی‎های را برانگیخته‎است.

آنان با اشاره به وضعیت بد امنیتی در کشور می‎گویند استفاده شخصی از این طیاره‎ها می‎تواند پیامدهای منفی داشته باشد.

این اعضای ولسی جرگه و آگاهان نظامی می‎گویند در حالی که رقم طیاره‎های موجود نظامی در کشور نمی‎تواند احتیاجات نیروهای هوایی را به گونه کامل برطرف سازد، استفاده شخصی از این طیاره‎ها خیانت ملی است.

طیاره‌های نظامی افغانستان
طیاره‌های نظامی افغانستان

فتح‌الله قیصاری یک عضو کمیسیون دفاعی ولسی جرگه روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت قوماندان عمومی نیروهای هوایی باید بجای شکایت، نام این افراد افشا می‎کرد.

او افزود:

"ما این حرف او را تائید می‎کنیم اما خواهش ما این است که نام‎های آنان را بگیرد و بگوید که کدام مسئول دولتی و کدام تاجر از طیاره‎های نظامی سوء استفاده می‎کند اگر مردانه‌وار نام‎های شان را می‎گرفت بهتر بود."

عبدالوهاب وردک قوماندان عمومی نیروهای هوایی افغانستان به تازه‎گی در صحبت با یک رادیوی خصوصی گفته‌است که برخی از مسئولین حکومتی و شماری از تجار از طیاره‎های نظامی استفاده شخصی می‎کنند، اما وی مشخصاً از این افراد نام نبرده‎است.

پیش از این شکایت‎های مبنی بر استفاده از امکانات نظامی برای پیشبرد امور شخصی وجود داشت.

همچنان وزارت‎های دفاع و داخله افغانستان موجودیت این چالش را تائید کرده گفته‎اند که تلاش‎ها برای جلوگیری از آن جریان دارد.

گفتنیست که بر اساس معلومات وزارت دفاع افغانستان نیروهای هوایی این کشور فقط ۱۰۰ طیاره نظامی دارند.

وزارت‎های دفاع و داخله افغانستان موجودیت این چالش را تائید می‌کند.
وزارت‎های دفاع و داخله افغانستان موجودیت این چالش را تائید می‌کند.

در این حال یوسف امین زازی کارشناسی مسایل نظامی می‎گوید استفاده شخصی از طیاره‎های نظامی اثر مستقیم منفی بر میدان‎های جنگ دارد.

وی گفت در شرایط حساس فعلی این سوء استفاده خیانت ملی شمرده می‎شود.

او افزود:

"نیروهای زمینی هر لحظه به نیروهای هوایی ضرورت دارند، در جای که اکمالات می‎کنند، زخمی‎های شان باید توسط طیاره‎های نظامی انتقال داده شوند، طبعاً سکتگی در فعالیت‎های محاربوی کشور رخ می‎دهد که باعث مرگ و میر افراد و قوای مسلح امنیتی ما می‎گردد."

از سوی هم حبیبه دانش یک عضو دیگر ولسی جرگه می‎گوید در حال حاضر نیروهای امنیتی افغان به حمایت هوایی نیاز مبرم دارند.

به گفته وی با توجه به اهمیت این مسئله وزارت دفاع افغانستان باید دست استفاده زورمندان از طیاره‎های نظامی را کوتاه بسازد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG