لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

تبصره شمار از نشریه‌های بین المللی در مورد حمله اخیر کابل


شماری از نشریه‎های غربی در مورد حمله بر یک مسجد شیعیان در غرب کابل بحث کرده‎اند.

لاس انجلس تایمز​

لاس انجلس تایمز با نشر یک مطلبی در این مورد گفته‎است؛ این حمله در منزل اول یک ساختمان دو طبقه یی زمانی رخ داد که شیعیان برای ادای مراسم مذهبی اربعین جمع شده بودند.

اربعین مراسم خاص مذهبی است که شیعیان برای یادبود و سوگواری از شهادت امام حسین نواسه پیغمبر اسلام آن را با خواندن قرآن کریم برگزار می‎کند.

روزنامه لاس انجلس تایمز در این گزارش به نقل از چمپا پاتیل رئیس بخش جنوب آسیا در سازمان عفو بین الملل می‎گوید حمله بر ملکیان در این مسجد یک عمل وحشتناک و عمدی بوده‎است. خانم پاتیل از مقامات افغان خواسته است که این حمله را به زودی بررسی کند و عاملان آن را به محاکمه بکشاند.

چمپا پاتیل افزوده است این وظیفه حکومت افغانستان است که برای حفاظت جان مردم در این کشور اقدامات مؤثری را روی دست گیرد و اجازه ندهد که عاملان بد رفتاری با این اقلیت مذهبی آزاد باشد.

نیویارک تایمز

نیویارک تایمز نیز در همین مورد بخشی از یک گزارشی را به نشر سپرده است و می‎گوید که در دوران زمامداری طالبان تجلیل از مراسم مذهبی برای شیعیان منع بود و پس از فروپاشی طالبان شیعیان این آزادی را به دست آوردند.

گاردین

روزنامه گاردین این حمله را نمونه اخیر و تازه یک سری حملات بر اقلیت شیعه مذهب در افغانستان خوانده است.

گاردین نوشته‎است که این حمله در چند ماه اخیر سومین حمله بزرگ بوده‎است که شماری زیادی را به خاک و خون کشانیده‎است.

به بگفته نویسنده این مطلب در ماه اکتوبر نیز شیعیان در یکی از مساجد کابل هنگام مراسم عاشورا از سوی یک مرد مسلح مورد حمله قرار گرفتند.

روزنامه گاردین می‎افزاید در حالی که در تناسب با کشورهای منطقه افغانستان درگیر زیاد اختلافات فرقه یی نبوده‎است اما با ازدیاد حملات گروه موسوم به دولت اسلامی در این کشور شیعیان نیز مورد حمله قرار گرفته‎اند.

گاردین به نقل از یک زخمی شده رویداد روز دوشنبه می‎گوید که احتمالاً تعدادی زیادی از کودکان نیز شامل قربانیان باشد.

XS
SM
MD
LG