لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

وزارت حج و اوقاف: اختلافات مذهبی هیچ‌گاهی در افغانستان ایجاد نمی‌شود


وزارت حج و اوقاف می‌گوید، گروه‌های افراطی هیچ‌گاهی مؤفق نخواهند شد تا در افغانستان جنگ مذهبی را راه بیندازند.

در پی حملۀ اخیر بر یک مکان مذهبی شیعیان در کابل که مسئولیت آن را داعش به دوش گرفته‌است، وزارت ارشاد، حج و اوقاف می‌گوید، این گروه تلاش می‎کند تا میان شیعیان و سنی‌ها تفرقۀ مذهبی ایجاد کند.

داعی‌الحق عابد معین این وزارت به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که هیچ‌گاهی میان سنی‌ها و شیعه‌های افغانستان تفرقه و فاصله ایجاد نخواهد شد.

عابد: هیچ گاهی میان سنی‌ها و شیعه‌های افغانستان تفرقه ایجاد نخواهد شد.
عابد: هیچ گاهی میان سنی‌ها و شیعه‌های افغانستان تفرقه ایجاد نخواهد شد.

وی در ادامه افزود:

"طی یک سال ما می‌بینیم دست‌های هستند که می‌خواهند تا میان سنی و شیعه تنش ایجاد کنند با حملات بالای مراکز مذهبی اهل تشیع، تصور من این است که اگر به گذشته ببینیم فکر می‌کنم که این برنامه‌های که دارند نتیجه نخواهد داد و مردم افغانستان مخصوصا‌‌ً مردم حنفی و جعفری روابط دوستانه داشته اند و کماکان این روابط ادامه پیدا خواهد کرد."

به روز دوشنبه یک حمله کنندۀ انتحاری مواد انفجاری جاسازی شده در بدن‌اش را در داخل مسجدی به نام باقرالعلوم در مربوطات حوزۀ ششم پولیس کابل انفجار داد که در این رویداد بیش از ۳۰ تن کشته شده و نزدیک به ۹۰ تن دیگر زخم برداشتند.

در کمتر از دو ماه اخیر دومین باریست که چنین حملۀ صورت می‌گیرد، در شب دهم محرم نیز عزاداران شیعه در زیارت سخی شهر کابل هدف قرار گرفته بودند و در گذشته نیر مردم افغانستان شاهد حملات بالای اماکن مقدس از سوی سایر گرو‌ه‌های هراس افگن به شمول داعش بوده‌اند.

محمد آصف صدیقی عضو مشرانو جرگۀ افغانستان در مصاحبه با رادیو آزادی گفت، داعش برای منفعت خود مکان‌های مذهبی را هدف قرار می‌دهد تا در میان مردم ترس و وحشت ایجاد کند.

به گفته آقای صدیقی، جنگ مذهبی که یکی از اهداف داعش در افغانستان است، صورت نخواهد گرفت.

وی گفت:

"برنامۀ شوم و اهداف افراطیت که در افغانستان دارند می‌خواهند میان افغان‌ها تفرقه‌ها و نفاق را ایجاد کنند، یعنی شیعه‌ها را هدف قرار می‌دهند تا بین ملت افغانستان وحشت و ترس ایجاد کنند تا زمینه‌ها را به نفع خود مساعد سازند تا برای خود‌شان زمینه رشد باشند."

در همین حال شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور نیز به رادیو آزادی گفت که مردم افغانستان برای مبارزه با داعش با حکومت متحد اند.

مرتضوی: مردم افغانستان برای مبارزه با داعش با حکومت متحد اند.
مرتضوی: مردم افغانستان برای مبارزه با داعش با حکومت متحد اند.

آقای مرتضوی افزود:

"داعش با هر ملیت و هدف که دست به این جنایت می‌زند به هدف‌هایش دست پیدا نمی‌کند، مردم افغانستان با درک و آگاهی که دارند در برابر این پدیده در کنار حکومت افغانستان ایستادگی می‌کنند و با این‌ها مقابله خواهند کرد."

پیش از این محمد محقق معاون دوم رئیس اجرائیه و یکی از رهبران اهل تشیع در افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که چنین حمله‌ها نمی‌تواند باعث بروز اختلاف‌های مذهبی در افغانستان شود، وی از حادثه هرات یاد آوری نموده و می‌گوید که داعش نه تنها شیعیان را هدف قرار می‌دهد بل سنی‌ها را نیز هدف قرار می‌دهد.

آقای محقق از عاملان این حمله به عنوان گروه‌های تکفیری و احمق نام برده‌است.

XS
SM
MD
LG