لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۷

وزارت مخابرات: بعضی شرکت‌ها سیم‌کارت‌های غیر قانونی عرضه می‌کنند


وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می‎گوید که برخی از شرکت‎های مخابراتی سیم‌کارت‎های شان را به گونه قانونی به بازار عرضه نمی‎کنند.

مسئولین این وزارت همچنان می‎گویند زمانی می‎توانند که مانع فروش سیم‌کارت‎های غیر قانونی در بازار شوند، که سیم‌کارت‎ها توسط بایومتریک راجستر شود.

محمد یاسین صمیم سخنگوی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، گزارش‎های وجود دارند که فروشنده‎گان سیم‌کارت چندین سیم‌کارت را به یک نام راجستر کرده و سپس به افراد مختلف بفروش می‎رسانند.

آقای صمیم همچنان گفت جهت جلوگیری از فروش این سیم‌کارت‎ها طرحی را به هدف راجستر بایومتریک سیم‌کارت‎ها به شورای اقتصاد فرستاده‎اند که تا کنون تائید نشده‎است.

به گفته وی در حال حاضر برای جلوگیری از فروش این سیم‌کارت‌ها کمیسیونی تحت نام فعالیت‎های غیر مجاز در سطح ولایات ایجاد شده‎است.

صمیم: بعضی از فروشنده‎گان سیم‌کارت‎ها را بگونۀ ثبت نام می‎کنند که چندین سیم‌کارت به یک نام ثبت می‎شود.
صمیم: بعضی از فروشنده‎گان سیم‌کارت‎ها را بگونۀ ثبت نام می‎کنند که چندین سیم‌کارت به یک نام ثبت می‎شود.

صمیم افزود:

"امکانات و گزارش‎های که ما داریم نشان می‎دهد که بعضی از فروشنده‎گان سیم‌کارت‎های را بگونۀ ثبت نام می‎کنند که چندین سیم‌کارت به یک نام ثبت می‎شود و دوباره به شرکت‎های مخابراتی برگردانده شده و امتیاز اش گرفته می‎شود."

بر اساس معلومات وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی از سال ۲۰۰۲ میلادی به بعد حدود بیست و هفت میلیون و چهار صد هزار سیم‌کارت در افغانستان به فروش رسیده‎است که از این میان هژده میلیون آن فعال‎است.

این در حالیست که از جمله ۱۸ میلیون سیم‌کارت فعال در این کشور ۱۵ میلیون آن راجستر و ۳ میلیون دیگر آن غیر قانونی می‎باشد.

در این حال یکی از فروشنده‎گان سیم‌کارت‌ها در روی جاده می‎گوید که بی‌کاری در این کشور وی را وادار به این کار کرده‎است.

یک فروشنده سیمکارت: مجبور شدم تا دست به این کار زدم غریب کار هستم.
یک فروشنده سیمکارت: مجبور شدم تا دست به این کار زدم غریب کار هستم.

​او می‌گوید:

"مجبور شدم تا دست به این کار زدم غریب‌کار هستم و سیم‌کارت می‌فروشم به نماینده‎گی برده با تذکره راجستر شان می‎کنم."

از سوی دیگر مردم شکایت کرده می‎گویند که توسط سیم‌کارت‎های غیر قانونی مشکلات زیادی ایجاد شده و حتی در برخی موارد از این سیم‌کارت‎ها در جرایم نیز استفاده می‎شود.

دو تن از باشنده‎های کابل در مورد می‌گویند:

"سیم‌کارت‎های راجستر ناشده باعث آزار و اذیت تمامی مردم می‎شود از شماره‎های مختلف تماس می‎گیرند حتی به اندازه شده که باعث قتل یک خانم شده‎است باید حکومت از آن جلوگیری کند."

"سیم‌کارت می‌خرند یک خانم را آزار و اذیت می‎کنند تا بلاخره او مجبور می‎شود تا سیم‌کارت خود را از بین ببرد توسط همین سیم‌کارت‌ها با طالبان ارتباط می‎گیرند."

در این حال وزارت داخله افغانستان می‎گوید که در زمینه سیم‌کارت‎های غیر قانونی شکایت‎ها به آنان نیز رسیده و پولیس در تلاش است تا به همکاری مردم از فروش این سیم‌کارت‎ها جلوگیری نماید.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، مردم در صورت که با مزاحمت یا فروش سیم‌کارت‎های غیر قانونی برمی‎خوردند به شماره ۱۱۹ پولیس در تماس شده آنان را در جریان بگذارند.

این در حالیست که فروشنده‎های سیم‌کارت‎های غیر قانونی نیز به این باور اند که حکومت برای ثبت سیم کارت‎ها طرح ساده و آسان را ترتیب دهد تا فروش آنان نیز سهل و قانونی شود.

XS
SM
MD
LG