لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

ستارس اند سترایپس: عملیات "شفق۲" تحرک غیر معمول نیروهای افغان است


نیروهای امنیتی افغانستان روز دوشنبه بر خلاف عرف معمول عملیات وسیع زمستانی را علیه گروه‎های شورشی در این کشور آغار کردند.

به نوشته نشریه ستارس اند سترایپس آغاز عملیات "شفق دو" یک تحرک غیر معمول را در فعالیت‎های تهاجمی نیروهای امنیتی افغانستان نشان می‎دهد.

معمولاً با سرد شدن هوا در افغانستان، شدت جنگ‎ها نیز کاهش می‎یابد، اما در سال جاری یک تحرک غیر معمول در فعالیت‎های تهاجمی نیروهای امنیتی افغانستان به مشاهده می‎رسد.

مقامات افغان می‎گویند، این عملیات در ۱۳ ولایت از جمله ۳۴ ولایت افغانستان بر ضد طالبان و سایر گروه‌های تندرو شورشی راه اندازی شده‎است.

رادمنش: ما آماده‌گی‎های خود را گرفته‎ایم.
رادمنش: ما آماده‌گی‎های خود را گرفته‎ایم.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با اشاره به آغاز عملیات زمستانی "شفق دو" و این‎که برای آن از هر لحاظ آماده‎گی‎های لازم گرفته شده‎است، می‎گوید:

"ما آماده‌گی‎های خود را گرفته‎ایم، فعلاً رهبری وزارت دفاع و ستر درستیز بسیار کوشش می‎کنند، کوچکترین فرصت را برای دشمن ندهند که باز بتواند بعد از زمستان، در سال آینده تهدیدات را زیادتر بسازد."

اما نشریه ستارس اند سترایپس از قول ملک عثمان یک بزرگ قومی ولسوالی اچین در ولایت ننگرهار که شورشیان گروه موسوم به دولت اسلامی در سال گذشته هزاران باشنده آن را مجبور به ترک مناطق اصلی‌شان کردند، می‎نویسد که گفته‎است:

"در چهارده سال گذشته حکومت صدها عملیات نظامی را در سرتاسر افغانستان انجام داد، اما وضیعت روز بروز بدتر شده می‎رود."

طالبان در ولایت ننگرهار نیز فعال اند، ولایتی که از طریق مناطق کوهستانی با کشور پاکستان همسرحد است.

ننگرهار از جمله سیزده ولایتی است که عملیات "شفق دو" در آن آغاز شده‎است.

روتینگ: نیروهای افغان کاملاً مصمم اند که در ماه‎های آینده، دستاوردهای طالبان را در این کشور وارونه سازند.
روتینگ: نیروهای افغان کاملاً مصمم اند که در ماه‎های آینده، دستاوردهای طالبان را در این کشور وارونه سازند.

توماس روتینگ یکی از روسای شبکه تحلیلگران افغانستان می‎گوید، در حالیکه تعدادی زیاد طالبان در جریان زمستان به پاکستان می‎روند، اما اکنون تعداد زیاد آن‎ها برای باقی ماندن در افغانستان در زمستان متمایل شده‎اند.

ولی به گفته توماس روتینگ نیروهای افغان کاملاً مصمم اند که در ماه‎های آینده، دستاوردهای طالبان را در این کشور وارونه سازند.

XS
SM
MD
LG