لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۷

محصلان افغان که از چک به جرمنی فرار کرده‌بودند برگردانده شدند


بر اساس گزارش آژانس خبری «چی. تی. ک» جمهوریت چک اخیراً دو افغانی‎که برای تحصیل پیلوتی به اکادمی نظامی جمهوریت چک فرستاده شده‌بودند و بدون اجازه‌نامه و داشتن اسناد قانونی به جرمنی رفته بودند، بعد از شناسایی توسط پولیس جرمنی دستگیر و دوباره به جمهوریت چک تسلیم داده شدند.

به گفته آژانس خبری «چی. تی. ک» این دو افغان به میدان هوایی هرادیس کرالوف در جمهوریت چک که در آن آموزش پیلوتی داده می‎شود، دوباره فرستاده شده‎اند.

بر اساس قانون جمهوریت چک این افغان‎ها که آموزش پیلوتی هلیکوپتر را می‎بینند، کدام تخطی از قانون انجام نداده‎اند، اما در برابر مقامات افغان مسئول بوده و به آن‎ها جوابگو می‎باشند.

از هنا کلیسالووا سخنگوی پولیس بوهیمیا در جمهوریت چک نقل قول شده که گفته‎است:

"این افغان‎ها اجازه اقامت را در کشور چک دارند و با عبور از سرحدات کشورهای شینگن کدام تخطی را از قوانین انجام نداده‎اند."

بر اساس گزارش‎ها، پولیس چک بعد از دریافت یک اطلاع در مورد مفقودالاثر شدن این افغان‎ها، جستجوی آن‎ها را آغاز کرد و بالاخره پولیس جرمنی این افغان‎های بیست و بیست و شش ساله را پیدا و به میدان هوایی هرادیس کرالوف فرستاد.

در سالیان اخیر به تکرار دیده شده‎است که شماری از محصلان افغانی‌که برای تحصیل به کشورهای خارجی اعزام شده‎اند فرار نموده‌اند.
در سالیان اخیر به تکرار دیده شده‎است که شماری از محصلان افغانی‌که برای تحصیل به کشورهای خارجی اعزام شده‎اند فرار نموده‌اند.

هنا کلیسالووا سخنگوی پولیس بوهیمیا گفته‎است:

"به ما خبر داده شد که روز چهار شنبه گذشته دو محصل نظامی افغان از هوتلی که محصلان افغان در آن زنده‎گی می‎کنند، مفقودالاثر شده‎اند. ما اطلاعات در مورد آن‎ها را به سیستم پولیس کشورهای عضو شینگن داخل کردیم، پولیس جرمنی هم آن‎ها را شناسایی کرد و دوباره به ما سپرد."

به گفته هنا کلیسالووا یک شرکت خصوصی چک تحت نظارت نیروهای هوایی امریکا برای نظامیان افغان آموزش می‎دهد.

این افغان‎ها به حیث پیلوتان طیارات ساخت روسیه که در اختیار اردوی افغانستان قرار دارد، آموزش داده می‎شوند.

در سالیان اخیر به تکرار دیده شده‎است که محصلان افغانی‌که برای تحصیل به کشورهای خارجی اعزام شده‎اند، بعد از ختم تحصیل و یا حتی بدون به پایان رسانیدن آموزش از کشوری که به آن فرستاده شده‎اند، فرار نموده به سایر کشورهای جهان پناهنده می‎شوند.

مقامات افغان از تشدید برخی اقدامات که از فرار محصلان نظامی افغان جلوگیری بتواند، سخن گفته‎اند.

به گفته مقامات پروسه اعزام افغان‎های که برای آموزش نظامی فرستاده می‎شوند را سخت‌تر ساخته و بعد از بررسی دقیق و اخذ ضمانت از آن‎ها بایومتریک هم گرفته می‎شود.

XS
SM
MD
LG