لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

قرن ۲۱ و مشکلات آموزش‌های "آنلاین" در افغانستان


وزارت تحصیلات عالی افغانستان می‎گوید که با وجود تلاش‎ها هنوز هم در بخش آموزش آنلاین یا آموزش از راه دور مشکلاتی وجود دارد.

این وزارت، نبود نصاب تعلیمی منظم، ضعیف بودن خدمات انترنتی، کمبود استادان و عدم ایجاد کمیته‎های منظم در پوهنتون‎ها را هنوز هم از مشکلات عمده فرا راه آموزش آنلاین یا آموزش از راه دور در این کشور می‎خواند.

محمد عثمان بابری معین این وزارت به روز چهارشنبه در چهارمین نشست ارزیابی و تقویت وضعیت آموزش از راه دور گفت که برای رسیده‎گی به این چالش به اقدامات لازم نیاز است.

بابری همچنان گفت که در نظر است تا برای حل این مشکل و حمایت از این برنامه یک دیپارتمنت جدید ایجاد گردد.

بابری: ایجاد یک دیپارتمنت برای حمایت، برای ایجاد زیربنا و برای تقویت این برنامه ضروری است.
بابری: ایجاد یک دیپارتمنت برای حمایت، برای ایجاد زیربنا و برای تقویت این برنامه ضروری است.

او افزود:

"زیربنا چیزی است که باید بیشتر توسعه پیدا کند، ایجاد یک دیپارتمنت برای حمایت، برای ایجاد زیربنا و برای تقویت این برنامه ضروری است."

حدود دو سال قبل روند حمایت از پوهنتون‎های که از راه دور زمینه تحصیلات الکترونیکی را فراهم می‎کنند و برنامه‎های انکشاف نیروی بشری آغاز شد.

مقامات وزارت تحصیلات عالی می‎گویند که در حال حاضر هزارها محصل در برخی از پوهنتون‎های مهم کشور از این برنامه مستفید شده‎اند اما آنان ضعیف بودن خدمات انترنتی و بی‌کیفیت بودن آن را از چالش‎های عمده می‎خوانند.

از سوی دیگر همایون قیومی مشاور رئیس جمهور در امور آموزش‎های آنلاین ویا از راه دور که در این نشست حضور داشت گفت که قرار است در یک یا دو سال آینده در بخش افزایش خدمات انترنتی در افغانستان صدها میلیون دالر سرمایه‌گذاری شود.

ضعیف بودن خدمات انترنتی و بی‌کیفیت بودن آن از چالش‎های عمده گفته می‌شود.
ضعیف بودن خدمات انترنتی و بی‌کیفیت بودن آن از چالش‎های عمده گفته می‌شود.

وی می‎گوید که با این سرمایه‌گذاری خدمات انترنتی بهبود یافته و آموزش از راه دور نیز با کیفیت بهتر صورت خواهد گرفت.

او افزود:

"امید است که در یک یا دو سال بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دالر سرمایه‌گذاری از طرف کمپنی‎های شخصی شود که هم کیفیت انترنت را بهتر بسازد و قیمت آن را کاهش دهد که شهروندان و محصلین ما از آن استفاده کرده بتوانند."

اما آقای قیومی از کمبود استادان ابراز نگرانی کرده افزود که نه تنها افغانستان بلکه کشورهای دیگر هم با این مشکل روبرو بوده و در دراز مدت این مشکل رفع خواهد شد.

برخی از استادان پوهنتون‎ها آموزش‎های آنلاین یا آموزش از راه دور را با در نظرداشت وضعیت کنونی این کشور مهم خوانده و می‎گویند که استادان و محصلین با استفاده از این سیستم می‎توانند از پیشرفت‎های امروزی در زمان کم آگاه شوند.

سخی محمدی یکی از این استادان به رادیو آزادی گفت که چنین برنامه آموزشی برای افرادی که مصروف کار می‎باشند مؤثر بوده و باید به آن توجه لازم صورت گیرد.

گزارش: لیزا حیدری

XS
SM
MD
LG