لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۸

تبصره روزنامه‌های جهان در مورد وضعیت امنیتی افغانستان


نشنل انترست

نشریه نشنل انترست در شماره اخیر خود در مورد وضیعت امنیتی در افغانستان مطلی را به نشر رسانده‎است.

به نوشته این نشریه حمله بر پوهتنون امریکایی کابل در ماه اگست گذشته واضح ساخت که مشکلات امنیتی در افغانستان تا چه حد است.

نشریه می‎افزاید تروریستان به آسانی توانستند خود را به داخل این پوهنتون برسانند و ۱۲ تن را بکشند و بیش از ۴۵ تن دیگر را زخمی بسازند.

نشنل انترست اضافه می‎کند که برای افغانستان این حادثه مصیبت دیگری بود.با وصف خطرات موجود پوهنتون امریکایی افغانستان دوباره به کار شروع کرد، اما اجازه خاصی را بدست آورد که برعوض قوای امنیتی افغانستان آن‎ها خودشان امنیت خود را تامین می‎کنند.

به نظر نشریه این پوهنتون از این حادثه یک درس مهم در مورد امنیت معیاری حاصل کرد، اما متاسفانه سرمایه گذاران دیگر در افغانستان که در مورد امنیت در این کشور نگرانی دارند، اجازه ندارند که برای امنیت خود شرکت‎های خصوصی امنیتی مسلکی را استخدام کنند.

به نوشته نشنل انترست در سال‎های اخیر افغانستان در ساحه نهایی ساختن قرار دادهای تجارتی و انرژی دست آوردهای خوبی داشته‎است.

نشریه در این ساحه به قرارداد پایپلاین تاپی که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‎دهد، قرار داد برق کاسا یک هزار که آسیای مرکزی را از طریق افغانستان به جنوب آسیا وصل می‎سازد و پروژه چاه بهار اشاره کرده‎است.

به نظر نشریه بخاطر نگرانی‎های امنیتی در افغانستان تطبیق این پروژه‎ها بطی پیش می‎روند.

نشنل انترست پروژه تاپی را مثال می‎آورد که یک قرارداد ده میلیارد دالری است و بخاطر نگرانی‎های امنیتی در افغانستان کار آن به تعویق افتاده‎است.

دیجیتل ژورنال

نشریه دیجیتل ژورنال چاپ کانادا در شماره اخیر خود در مورد خواسته‎های گروه‎های مدافع حقوق بشر و خانواده‎های افغان که از حکومت خواسته اند به امنیت شیعه‎ها در این کشور توجه کند، مطلبی را به نشر رسانده‎است.

در آغاز این مطلب به تقاضای گروه‎های حقوق بشر تمرکز شده‎است که با خانواده‎های قربانیان اخیر در کابل یکجا شده و از حکومت افغانستان خواستار تامین امنیت شیعه‎ها شده‎اند.

آن‌ها در حالی این تقاضاها را مطرح می‎کنند که روز دوشنبه در منطقه دارالامان کابل در نتیجه یک حمله انتحاری در مسجد باقرالعلوم بیش از ۳۰ تن کشته و ۵۰ تن دیگر زخمی شدند.

یک ناظر پیشتاز حقوق بشر پاتریشا گاسمن گفته‎است:

" گروه داعش حملات وحشیانه و غیر قانونی خود را بر تجمعات شیعه‎ها در افغانستان زیاد کرده و هیچ جایی امنی را برای آن‎ها نگذاشته‎است."

دیجیتل ژورنال به حمله ماه گذشته در مراسم عاشورا در شمال افغانستان اشاره می‎کند که در آن ۱۴ تن کشته شدند.

قبل از این بر شیعه‎ها در کابل دو حمله صورت گرفته بود که ۱۸ تن آن‎ها کشته شدند و داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت.

نشریه در ادامه مطلب می‎نویسد جنگجویان افراطی گروه داعش مسئولیت حمله بر یک تظاهرات شیعه‎ها در کابل را که در آن ۸۵ تن کشته شدند نیر به عهده گرفته‎است.

به نوشته دجیتل ژورنال گروه داعش که در سوریه و عراق بعضی مناطق را تحت کنترول دارد، در افغانستان هم جای پا پیدا کرده و برای طالبان در خاک خودشان خطر ایجاد کرده‎است.

XS
SM
MD
LG