لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

آیا برای نجات از خشونت‌های خانواده‌گی باید خودکشی کرد؟


شماری از زنان و دخترانی‎که با خشونت‎های مختلف در خانواده‎ها و اجتماع مواجه هستند می‎گویند بخاطر نجات یافتن از این خشونت‎ها دست به خود سوزی و خوردن ادویه کشنده می‎زنند.

این زنان و دختران از ارگان‎های مسئول می‎خواهند تا بخاطر کاهش خشونت علیه زنان و مجازات عاملین آن اقدام جدی نمایند.

خشونت علیه زنان پدیدۀ‎است که با گذشت چندین سال و هزینه ده‎ها ملیون دالر هنوز هم در افغانستان وجود دارد.

شماری از دختران و زنان می‎گویند که برای رهایی از خشونت‎های خانواده‎گی بارها دست به خود سوزی، خوردن مرگ موش و حلق آویز کردن خود زده‎اند.

سویتا خانم ۱۸ ساله که یک ونیم سال از ازدواج اش می‎گذرد نیز قربانی خشونت‎های خانواده شوهرش گردیده‎است.

سویتا در حالیکه اشک از چشمانش جاری بود و صدایش می‎لرزید گفت بخاطر رهایی از شکنجه شوهر و خانواده شوهرش، اقدام به خودکشی کرده‎است.

سویتا: سویتا می‎گوید، شوهر و خانواده شوهرش به بهانه‎های مختلف وی را مورد لت و کوب قرار می‎دادند.
سویتا: سویتا می‎گوید، شوهر و خانواده شوهرش به بهانه‎های مختلف وی را مورد لت و کوب قرار می‎دادند.

او افزود:
" دوای گژدم را خوردم خودکشی کردم و بعد از آن به حالت کوما که به شفاخانه مرا بردند داکتران گفته بودند که اگر معطل می‎کردید از بین می‎رفت."

سویتا می‎گوید، شوهر و خانواده شوهرش به بهانه‎های مختلف وی را مورد لت و کوب قرار می‎دادند و حتی طفل ۴ ماهه اش را نیز شکنجه می‎کردند.

استخوان‎های شکسته شده سویتا و نشانه‎های لت و کوب بر بدن وی هر انسان را متاثر ساخته و نشان می‎دهد که وی بشکل بی رحمانه شکنجه شده‎است.

او در مورد وضعیت خود افزود:

" طفلم که تولد شد حالا طفلم را هم لت و کوب می‎کنند لت وکوب حالا هم معلوم می‎شود بغل‎های رویم بازو هایم، حق و ناحق بهانه گیری می‎کند قفس سینه ام شکسته و دوباره جوش خورده فرق سرم را هم شکستانده اند."

مادر سویتا می‎گوید که دامادش برای دخترش حتی موی سر را خورانده‎است.
مادر سویتا می‎گوید که دامادش برای دخترش حتی موی سر را خورانده‎است.

از سوی هم ضیا جان مادر سویتا می‎گوید که دامادش برای دخترش حتی موی سر را خورانده‎است.

وی افزود:

" زمانی‎که در لقمه شان موی سر میاید در فرق دختر می‎زنند که برای ما موی پخته کردی بگیر این موی را بخور، دخترم گفته که موی خورده نمی‎شود گفتند بگیر بخور همرای مشت زدندد تیز بخور موی را همرای نان خورده دخترم، یکروز دامادم برایم گفت که مادر جان موی سر را بالای سویتا خوراندم. "

ضیا جان از حکومت می‎خواهد در برابر دخترش عدالت را تامین کند و داماد اش را وادار نماید که دخترش را طلاق بدهد.

زنان و دختران در حالی از خشونت‎های خانواده‎گی و اجتماع بیداد می‎کنند که وزیر امور زنان نیز از وضعیت موجود خشونت علیه زنان ابراز نگرانی می‎کند.

دلبر نظری وزیر امور زنان که در مراسم تجلیل از روز جهانی منع خشونت علیه زنان سخنرانی می‎کرد گفت، که هنوز هم در نقاط مختلف کشور زنان و دختران با خشونت‎های مختلف روبرو هستند.

نظری: امسال شاهد رویدادهای خیلی تلخ بودیم.
نظری: امسال شاهد رویدادهای خیلی تلخ بودیم.

او افزود:

" امسال بخصوص در ایام ماه مبارک رمضان باز هم شاهد رویدادهای خیلی تلخ از مسموم ساختن تیزاب پاشی دختران برخی مکاتب گرفته تا تجاوزهای جنسی و به آتش کشیدن پیکر زنان محکمه غیابی سنگسار و حلقه آویز زنان به جرم فرار از منزل در برخی محلات و ولایات بودیم. "

دلبر نظری گفت در سال جاری نزدیک به سه هزار و چهارصد قضیه خشونت علیه زنان در این کشور به ثبت رسیده‎است.

مانند سویتا ده‎ها دختر و زن در نقاط مختلف کشور با خشونت‎های مختلف مانند ازدواج‎های اجباری، بد دادن، خشونت‎های فزیکی، اقتصادی، مواجه هستند.

زنان در افغانستان علاوه بر خشونت‎های خانواده‎گی قربانی هوس‎های نامشروع شوهران شان نیز گردیده‎اند.

فاطمه یک مثال این زنان است که قربانی هوس‎های نامشروع شوهرش گردیده‎است.

فاطمه: بالای خواهر و مادرم نیز چشم دوخته بود.
فاطمه: بالای خواهر و مادرم نیز چشم دوخته بود.

به گفته فاطمه، شوهرش تنها از وی نه بلکه از مادر و خواهر فاطمه نیز تقاضای نامشروع دارد.

او افزود:

" همیشه برنامه‎های خراب را در موبایل خود تماشا می‎کرد و من را هم مجبور می‎ساخت که ببینم و هر خواست که دارد باید من آن‎را انجام بدهم زمانی‎که قبول نمی‎کردم مرا مورد لت و کوب قرار می‎داد همانطور بالای خواهر و مادرم نیز چشم دوخته بود من را زیر فشار قرار می‎داد که مادر و خواهرت را برایم بیاور که خواهشات ام را بالایشان پوره کنم."

این در حالیست که کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز خشونت علیه زنان را در کشور نگران کننده دانسته و خواهان توجه دولت در این زمینه است.

لطیفه سلطانی مسئول برنامه‎های بخش زنان این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت، مسئله قتل زنان یکی از مسایل حاد خشونت است که باید حکومت در این زمینه توجه نماید.

سلطانی: بیشترین این قتل‌ها در جنوب افغانستان بوقوع پیوسته‌است.
سلطانی: بیشترین این قتل‌ها در جنوب افغانستان بوقوع پیوسته‌است.

او افزود:

" موضوع قتل زنان است که طی هشت ماه سال جاری کمیسیون به تعداد ۱۶۵ مورد قتل زنان را مستند ساخته که متاسفانه بیشترین این قتل‌ها در جنوب افغانستان بوقوع پیوسته دولت نتوانسته تمام مرتکبین خشونت حاد مانند قتل زنان را دستگیر و به پنجه قانون بسپارد."

از سوی هم رئیس جمهور محمد اشرف غنی نیز روز سه شنبه در نشست به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان در کابل گفت که خشونت علیه زنان در افغانستان یک مشکل جدی ملی بوده و حکومت حتمآ به آن رسیده‎گی می‎کند.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی
رئیس جمهور محمد اشرف غنی

او افزود:

"زن شخصیت درجه اول است و بحیث زن مورد احترام قرار دارد و روی نقش اش بحیث زن بحیث یک شهروند حکومت وحدت ملی کاملا مصمم است و تشخیص این است که امروز خشونت علیه زن یک پدیده بین المللی و بدبختانه یک مشکل جدی ملی است."

ازدواج‎های اجباری نوعی از خشونت‎های خانواده‎گی علیه دختران است، گزارش‎های وزارت زنان و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‎دهد که برخی از دختران جوان به علت تن ندادن به ازدواج‎های اجباری دست به فرار از منزل، خود سوزی و خود کشی زده‎اند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG