لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۶

میاخیل: تلاش جهت جمع آوری کمک برای بیجا شده‌گان داخلی جریان دارد


وزارت مهاجرین و عودت کننده‎گان افغانستان می‎گوید، تلاش‎ها جهت جمع آوری کمک‎های بیشتر برای بیجا شده‌گان داخلی این کشور جریان دارد.

مقامات این وزارت روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفتند که برخی از نهادها برای کمک با بیجاه شده‌گان داخلی تعهد سپرده اند.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت روز جمعه به رادیو آزادی گفت، UNHCR یا کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان، برای کمک با هزاران بیجا شده داخلی ابراز آماده‎گی کرده‎است.

میاخیل: کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان، برای کمک با هزاران بیجا شده داخلی ابراز آماده‎گی کرده‎است.
میاخیل: کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان، برای کمک با هزاران بیجا شده داخلی ابراز آماده‎گی کرده‎است.

او افزود:

"UNHCR برای کمک با دوصد هزار خانواده در فصل زمستان از خود آماده‎گی نشان داده‎است، WFP هم به کمک مواد غذایی و نقدی اطمینان داده‎است و برخی ادارات دیگر نیز برای کمک متعهد هستند."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که تعدادی از افغان‌ها به دلیل جنگ و نا امنی در ولایت‎های شان مجبور به ترک دیار و هجرت به شهرهای دیگر شده‎اند.

وزارت مهاجرین افغانستان این را می‎پذیرد که بیش از یک میلیون تن از افغان‎های بیجا شدۀ داخلی با مشکلات مختلف منجمله سردی هوا مجادله می‎کنند اما می‎گوید، تلاش‎ها برای رسیده‎گی به این مهاجرین جریان دارد.

قبل از این حکومت یک صد میلیون افغانی را برای رسیده‎گی به بیجا شده‎گان داخلی ولایت‎های کندز و ارزگان اختصاص داد که از سوی اداره ارگان‎های محلی مصرف می‎شود.

در این حال منیژه یوسفزاده سخنگوی اداره ارگان‌های محلی به رادیو آزادی گفت، بر علاوه این تخصیص حکومت کمک‎های دیگری را نیز از طریق والیان به دسترس این بیجا شده‎گان قرار داده‎است.

به گفته وی پروسه مصرف یکصد میلیون افغانی هنوز هم ادامه دارد.

یوسفزاده: پروسه رسیده‎گی به مهاجرین، چه بیجا شده‎گان داخلی و یاهم در ولایت‎های دیگر جریان دارد.
یوسفزاده: پروسه رسیده‎گی به مهاجرین، چه بیجا شده‎گان داخلی و یاهم در ولایت‎های دیگر جریان دارد.

او افزود:

" پروسه رسیده‎گی به مهاجرین، چه بیجا شده‎گان داخلی و یاهم در ولایت‎های دیگر جریان دارد و تقریباً روبه ختم است، و این پول تحت یک میکانیزم دقیق مصرف شده و پول زیادی باقی نمانده‎است."

در این حال آگاهان مسایل اجتماعی افغان نیز از جامعه جهانی می‎خواهند تا برای کمک به بیجا شده‎گان افغان بیشتر از قبل توجه داشته و نیازهای آنان در فصل زمستان را حل سازد.

عزت الله بری یکی از این آگاهان می‎گوید، اگر حکومت و جامعه جهانی از این مسئله سطحی بگذرد ممکن که در این فصل در افغانستان یک فاجعه انسانی رخ دهد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG