لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

آستن بی: حمله اخیر بر یک مسجد در کابل افغان‎ها را نگران کرده‌است


نشریه آستن بی در شماره اخیرش مقاله را در مورد گسترش فعالیت‎های داعش در افغانستان به نشر رسانیده‎است.

به نوشته نشریه داعش مسئولیت حمله بر مسجد شیعه‎ها در کابل را که در آن حدود ۳۰ تن کشته شدند به دوش گرفت.

به نوشته نشریه این حمله که در داخل یک عبادتگاه رخ داد خشم شدید افغان‎ها و نگرانی‎ها درمورد گسترش فعالیت داعش را در افغانستان افزایش داد.

به نوشته استن بی، داعش تلاش دارد خشونت‎های فرقوی را در افغانستان دامن بزند، درست مانند خشونت‎های که حامیان ابو مصعب الزرقاوی رهبر مقتول القاعده در عراق ایجاد کرده‎اند.

به نوشته مقاله داعش می‎خواهد نزد ایالات متحده و کشورهای غربی که خواهان ثبات در افغانستان اند نحوی از نا امیدی را ایجاد کند.

نشریه استن بی در پایان مطلب اش می‎نویسد، حال که حداقل یک گروه از طالبان خواهان مصالحه‎است، داعش می‎خواهد از فضای سیاسی بهره برده و خودش را به حیث یک گروه مسلح پیشتاز در افغانستان ثابت بسازد.

نویسنده مقاله با در نظرداشت موقعیت جغرافیایی افغانستان و کوهستانی بودن این کشور سوال می‎کند، اگر داعش از عراق فرار کند ایا افغانستان پناهگاه جدید امن برای این گروه خواهد بود؟

سوت ایشیا

نشریه سوت ایشیا نیز مقاله را در مورد افغانستان به نشر رسانیده و در آن در مورد مهاجرینی افغان و بیجا شده‎گان داخلی نوشته‎است.

نشریه از انجمن افغانستان و آسیای جنوبی یاد کرده که مرکز آن در لندن است. این نهاد یک مرکز خیریه‎است که برای فراهم سازی زمینه پذیرش مهاجرین در بریتانیا کار می‎کند. این انجمن دو مرکز مشوره دهی را در کابل و پلخمری ایجاد کرده‎است. این مراکز را برتانیا تمویل می‎کند که به گفته نشریه سوت ایشیا نتایج کار آن تاحال خلاف توقع مثبت بوده‎است.

ریچرد ویلیمز یک مشاور امور مهاجرین اتحادیه اروپا به نشریه سوت ایشیا گفته‎است، ۶۵ درصد کسانی‎که به مراکز مشوره دهی کابل و پلخمری رو آورده‎اند زنان اند و مشوره‎های موثر حقوقی به آن‎ها داده می‎شود و خدماتی تعلیمی برای حدود ۴۰۰ طفل نیز ارایه نموده‎است.

ولی به نوشته نشریه ساوت ایشیا این انجمن مشوره دهی مثل هر انجوی دیگر، در بخش دسترسی به نقاط دور دست افغانستان با چالش‎های مواجه‎است.

XS
SM
MD
LG