لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۳

سردی هوا در شمال افغانستان کوچی‌ها را متضرر ساخته است


مسئولان مدیریت کوچی‌ها در بلخ و اعضای شورای کوچی‌ها در ولایات شمال افغانستان می‌گویند که سرمای شدید و ریزش برف متواتر صدها رأس مواشی آنان را در ولایات بلخ، سرپل، جوزجان و فاریاب از بین برده‌است.

غلام فاروق عبیدی مسئول مدیریت کوچی‌ها در بلخ به رادیو آزادی گفت که برف باری شدید در بلخ از یک هفته به اینسو علوفه حیوانات و مواد خوراکی آنان را نیز از بین برده‌است.

وی در رابطه به تلفات مواشی گفت:

"حدود ۱۵۰۰ مواشی کوچی‌ها به علت برف باری شدید از بین رفته و همچنان اطفال و زنان با مشکلات صحی مواجه اند که باید رسیدگی شود."

عبیدی می‌گوید که برف باری شدید در بلخ سبب شده‌است که راه مواصلاتی با کوچی‌های دشت نشین در مناطق صد میشت، البرز، شولگره و سایر نقاط بلخ مسدود شود.

آقای عبیدی گفت که مالچر های کوچی‌ها از سوی زورمندان غصب شده و اطفال آنان به آب آشامیدنی و امکانات صحی دسترسی ندارند.

از سوی دیگر، سید محمد حریق رئیس شورای سرتاسری کوچی‌ها در ولایات شمال می‎گوید که در بلخ، سرپل و فاریاب بیش از هفت هزار رأس مواشی کوچی‌ها در اثر سرما و نبود علوفه از بین رفته است.

او در رابطه گفت:

"در ولایات شمالی هفت هزار رأس مواشی کوچی‌ها در اثر بی توجهی دولت و سرمای شدید از بین رفته، ما به کمک‌ شدیداً نیازمند هستیم."

تازه گل یکی از بزرگان کوچی‌ها در سرپل است. وی می‎گوید که از روز گذشته تاکنون ۱۵۰۰ رأس مواشی در اثر ریزش برف شدید صرف در ولسوالی گوسفندی این ولایت از بین رفته است.

در ولایت فاریاب نیز کوچی‌ها با مشکل مشابه دچار هستند، آنان علاوه بر اینکه از نبود دسترسی به خدمات صحی و نداشتن سرپناه شکایت دارند، می‌گویند که سرما و بارش برف نا به هنگام سبب شد که حدود سه هزار رأس مواشی این ولایت تلف شود.

حاجی حکیم یک بزرگ قومی کوچی‎ها در مورد تلفات مواشی شان در فاریاب گفت:

"برف خیلی شدید است و علوفه را از بین برده‌است، گوسفندان که در صحرا بودند همه تلف شدند و تعدادی که در جا های مصئون بودند اکنون با نبود مواد خوراکی مواجه اند."

مشکل کوچی‌های بلخ را با رحمت الله زاهد رئیس ادارۀ مبارزه با حوادث طبیعی شریک ساختم، اما آقای زاهد رسیدگی به چنین مشکلات را از وظایف این اداره نمی‌داند.

وی گفت که در قسمت رسیدگی به مشکلات صحی و آب آشامیدنی ریاست‌های صحت و احیا و انکشاف دهات مسئول اند که اقداماتی نیز در این بخش انجام داده‌اند.

وی در مورد گفت:

"ریاست صحت عامه کلینیک‌های ثابت و سیار ایجاد کرده‌است و همچنان ریاست احیا و انکشاف دهات برنامه آب آشامیدنی را در مناطق دور دست تطبیق کرده‌است."

این در حالیست که پیش از این نیز بار ها کوچی‌های ولایات شمال از غصب مالچر های شان توسط زورمندان شکایت داشته اند.

اما کوچی‌ها می‌گویند به هیچ یک از مشکل شان از سوی حکومت رسیدگی نشده‌است.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG