لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۶

غنی: نظام‌های قوی ترانسپورتی، منطقه را به زون همکاری مبدل می‌کند


رئیس جمهور محمد اشرف غنی می‌گوید، نظام‌های قوی ترانسپورتی به سطح کشورها می‌تواند تقابل جنگ در منطقه را به زون همکاری مبدل سازد.

رئیس جمهور غنی تأکید می‌کند که افغانستان حمایت کننده پالیسی یی می‌باشد که به عوض درگیری و تقابل، منطقه را به زون همکاری مبدل سازد.

آقای غنی که روز شنبه در نشست جهانی کنفرانس ترانسپورت پایدار در عشق آباد مرکز ترکمنستان سخنرانی می‌کرد گفت که نیاز است تا توسط ترانسپورت پایدار منطقه با هم وصل شود.

وی افزود که این کار می‌تواند ده‌ها میلیون تن را از فقر نجات داده و در این زمینه به توانایی‌های افغانستان دیده شود.

اشرف غنی: نیاز است تا توسط ترانسپورت پایدار منطقه با هم وصل شود.
اشرف غنی: نیاز است تا توسط ترانسپورت پایدار منطقه با هم وصل شود.

رئیس جمهور غنی در مورد گفت:

"ظرفیت‌های بالقوه که داریم تنها از دید ملی نباید دیده شود نیاز است تا از دید منطقه‌ای به آن نگریسته شود، و سرمایه گذاری ما در بخش ترانسپورت می‌تواند تقابل جنگی را به زون همکاری‌ها مبدل کند."

نشست سه روزه جهانی کنفرانس ترانسپورت پایدار روز شنبه در عشق آباد مرکز ترکمنستان آغاز گردید که در کنار برخی از مقامات منطقه و سازمان‌های جهان، بان کی مون سرمنشی سازمان ملل نیز اشتراک کرده‌اند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان شام جمعه به هدف اشتراک در این نشست و افتتاح خط آهن در بندر آقینه به ترکمنستان رفت.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت که رئیس جمهوردر کنار کنفرانس ترانسپورت پایدار با برخی مقامات کشور‌های منطقه نیز دیدار خواهد کرد.

نواز شریف صدراعظم پاکستان
نواز شریف صدراعظم پاکستان

نواز شریف صدراعظم پاکستان نیز در به هدف اشتراک در این کنفرانس در ترکمنستان می‌باشد.

آقای شریف در کنفرانس جهانی ترانسپورت پایدار پس از سخنرانی رئیس جمهور غنی گفته است که رشد و پیشرفت منطقه به امنیت وابسته است و بدون آن بخاطر رسیدن به منافع پایدار مشکل است.

صدراعظم پاکستان گفت:

"قرن ۲۱، قرن وصل شدن است که بدون آن در این دوره پیشرفت کشورها عقب می‌مانند ما می‌دانیم که بخاطر آن امنیت یک عنصر بسیار است بدون امنیت و ثبات در منطقه ما بخاطر ساختن روابط کامیاب نمی‌شویم به همین دلیل همسایه‌های امن پالیسی اساسی ما است."

افغانستان و هند همواره مسایل تنش‌ها و ناامنی‌ها را از سوی پاکستان دانسته و تأکید کرده‌اند که آن کشور بخاطر تأمین صلح و ثبات در افغانستان هیچگاه همکاری نکرده‌است.

رئیس جمهور غنی در حالی روی انکشاف ترانسپورت در کشور تأکید می‌کند که برخی از پروژه‌های مهم ترانسپورتی و اقتصادی به سطح منطقه در حال عملی شدن است.

راه لاجورد و ابریشم، آغاز کار بندر چابهار، خط آهن میان افغانستان و چین، پروژه انتقال کاسا یکهزار، تاپی و برخی پروژه‌های دیگر که به باور حکومت تکمیل شدن آن بسیار مهم است.

به شمول صدراعظم پاکستان برخی از مقامات کشور‌های منطقه و روئسای سازمان‌های بین‌المللی در این اکنفرانس اشتراک کرده‌اند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG