لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۸

ملل‌متحد: بیش از ۵۰۰ هزار تن در ۲۰۱۶ در افغانستان بی‌جا شده‌اند


سازمان ملل‌متحد می‌گوید، از آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی تا حالا بیش از ۵۰۰ هزار تن در افغانستان از خانه‌های‌شان بی‌جا شده‌اند.

جنگ و بحران عامل اصلی بی‌جا شدن افغان‌ها در کشور ‌شان عنوان شده‌است.

در این میان وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان می‌گوید، بر اساس آمار این وزارت، شمار بی‌جا شده‌های داخلی به حدی نیست که سازمان ملل‌متحد اعلان کرده‌است.

ارقامی را که سازمان ملل‌متحد و وزارت مهاجرین افغانستان در مورد بی‌جا شده‌های داخلی نشر می‌کنند، با هم تفاوت زیادی دارد.

سازمان ملل‌متحد در گزارشی‌که روز دوشنبه پخش کرد، گفت که ۵۱۱ هزار و ۷۶۲ تن تا روز یکشنبه همین هفته از خانه‌‌های‌شان در مناطق مختلف افغانستان بی‌جا شده‌اند.

در گزارش سازمان ملل‌متحد آمده‌است که جنگ و بحران، صد‌ها هزار افغان را به ترک خانه‌های‌شان در مناطق مختلف افغانستان مجبور ساخته‌است.

اما وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان با این ارقام موافق نیست.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت می‌گوید، ارقامی را که آن‌ها در دست دارند، شمار بی‌جا شده‌های داخلی را حدود ۴۵۰ هزار تن نشان می‌دهد.

آقای میاخیل افزود، نهاد‌های بین‌المللی بعضاً کسانی را که دوباره به مناطق‌شان باز می‌گردند، ثبت نمی‌کنند.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان
حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان

وی گفت:

"فکر می‌کنم مشکل در اینجاست که آمار و ارقامی که از سوی نهاد‌های بین‌المللی نشر می‌شود، کسانی را که به مناطق‌شان بازگشت می‌کنند، محاسبه نمی‌کنند. یعنی در ۱۲ ولایتی که هموطنان ما بی‌جا شده‌اند، حدود ۳۰ درصد ‌شان دوباره به مناطق اصلی‌شان بازگشت کرده‌اند. یعنی آمار و ارقامی را که گفتم، بیش از ۴۵۰ هزار هموطن ما در سال روان بی‌جا شده‌اند."

هلمند، کندز، ننگرهار و ارزگان از جمله ولایت‌های عنوان شده‌اند که بیشترین بی‌جا شده‌ها را در یک سال اخیر داشته‌اند.

در گزارش سازمان ملل‌متحد آمده که بی‌جا شده‌ها در آستانه زمستان بدون خیمه، سرپناه و غذای کافی با مشکلات زیاد دست و پنجه نرم می‌کنند.

وزارت مهاجرین افغانستان می‌گوید، برای جلب کمک‌ها از سوی حکومت و نهاد‌های خیریه تلاش دارد.

پیش از این کمیشنری عالی سازمان ملل‌متحد در امور پناهجویان از نهاد‌های کمک کننده خواسته بود تا در آستانه زمستان، کمک‌های بیشتر را برای بی‌جا شده‌ها و بازگشت کننده‌ها به افغانستان در نظر گیرند.

در گزارش تازه سازمان ملل‌متحد همچنان آمده‌است که در جریان سال ۲۰۱۶ که به پایان آن یک ماه باقی مانده، بیش از ۶۰۶ هزار افغان بدون سند، از پاکستان به کشور‌شان بازگشته‌اند.

هفته گذشته ایالات متحده امریکا اعلان کرد که برای بازگشت کننده‌ها به افغانستان حدود ۴۰ میلیون دالر کمک می‌کند تا نیمی آن از طریق کمیشنری عالی سازمان ملل‌متحد در امور پناهجویان و نیمی دیگرش توسط سازمان غذایی جهان برای بازگشت کننده‌ها مصرف شود.

انتظار می‌رود بخشی از کمک‌های امریکا برای کسانی اختصاص داده شود که در نتیجه جنگ‌ها در داخل افغانستان، از خانه‌های‌شان بی‌جا شده‌اند.

وزارت مهاجرین افغانستان می‌گوید، منتظر کمک نهاد‌های مختلف است تا در آستانه زمستان برای ده‌ها هزار نیازمند و بی‌جا شده، مواد غذایی، ادویه، لباس گرم و تجهیزات زمستانی برساند.

گزارش: جاوید نعیمی

مرتبط

XS
SM
MD
LG