لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

والی پکتیکا ادعای شورای ملی در مورد حضور تندروان را رد کرد


والی پکتیکا این ادعا را رد می‌کند که گویا جنگجویان خارجی تحت نام مهاجرین در برخی از ولسوالی‌های این ولایت جابجا شده‌اند.

شماری از اعضای شورای ملی افغانستان مدعی اند که در تعدادی از ولایات افغانستان به شمول پکتیکا و ننگرهار شماری از جنگجویان گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش بنام مهاجرین جابجا شده‌اند.

اما محمد الیاس وحدت والی پکتیکا می‌گوید، اکثر مهاجرین که در چند منطقه این ولایت جابجا شده، به خاطر جنگ در وزیرستان به اینجا پناه آورده و آنان کسانی اند که با باشنده‌های محل روابط قومی دارند.

محمد الیاس وحدت والی پکتیکا
محمد الیاس وحدت والی پکتیکا

وی در مورد گفت:

"با ما مهاجرین خارجی هستند. آنها تنها از جمع برادران وزیرستانی ما اند که شماری از آنها در ولسوالی برمل و تعدادی هم در ولسوالی‌های سروبی و اورگون زندگی می‌کنند. آنها مردمانی نیستند که کسی در منطقه به زبان‌شان آشنایی نداشته باشد. آنها پشتون‌های خود ما اند. به اطمینان که آنها جنگجویان و شورشیان نیستند."

قبل از این، ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه افغانستان گفته بود که گروه داعش پلان دارد تا در هر ولسوالی افغانستان دوصد خانواده داعش را بنام مهاجر جابجا کند.

مطابق به گزارش‌ها ننگرهار ولایتی است که برای اولین بار جنگجویان داعش در آن جابجا شده‌اند.

به دنبال ابراز نگرانی‌ها از سوی شماری از اعضای ولسی جرگه، مشران جرگه نیز روز یکشنبه هشدار داده گفت، در صورتیکه جلو جابجا شدن افراد مسلح گرفته نشود، دامنۀ ناامنی گسترش خواهد یافت.

جمعه‌الدین گیانوال سناتور پکتیکا در ولسی جرگه می‌گوید، همین ‌اکنون در دو ولسوالی پکتیکا برخی افراد زیر نام مهاجر جابجا می‌شوند که به زبان‌های خارجی صحبت نموده و اسلحه نیز دارند.

وی افزود:

"در دو ولسوالی پکتیکا از یک ماه گذشته که اکنون نیز این روند جریان دارد مهاجرین رو پوشیده با اسلحه آمده و در آن‌جا خیمه بر پا کرده‌اند شماری‌شان در قریه‌ها جای‌گزین شده‌اند و برخی‌های‌شان یک کمپ جور کرده‌اند کسانی اند که نه زبان‌شان فهمیده می‌شود و نه کسی را نزدیک‌شان اجازه می‌دهند. مهاجر به این معنی است که برای خود سرپناه پیدا کند نه اینکه اسلحه هم داشته باشد."

اما محمد الیاس وحدت والی پکتیکا در ادامه صحبت با رادیو آزادی ادعای شماری از اعضای شورای ملی را در رابطه با جابجایی جنگجویان گروه داعش در جمع از مهاجران، بی‌خبری آنها از وضعیت در منطقه خوانده گفت، اکثریت نمایندگان در شورای ملی از یک سال بیشتر هم از منطقه خود دیدن نکرده‌اند.

مسایل امنیتی بیشتر به ارگان‌های امنیتی مانند وزارت‌های دفاع، داخله و ریاست عمومی امنیت ملی ارتباط دارد.

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در باره این ادعای اعضای شورای ملی افغانستان در مصاحبه با رادیو آزادی گفت که نیروهای امنیتی افغان تمام پلان‌های مخالفین حکومت را خنثی ساخته و آنها را نمی‌گذارند تا به اهداف‌شان برسند.

هر چند رادیو آزادی تلاش کرد تا در این مورد نظریات شورای امنیت ملی را بدست آورد، اما با وجود تماس‌های مکرر قادر به این کار نشد.

XS
SM
MD
LG