لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

مشرانو جرگۀ افغانستان از کارکرد مرکز عدلی و قضایی انتقاد می‌کند


پس از گذشت حدود سه ماه از ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری حالا مشرانو جرگه افغانستان کارکرد این مرکز در امر مبارزه با فساد اداری را ضعیف و نا چیز می‎داند.

معاون دوم این جرگه در نشست عمومی روز سه‌شنبه گفت که کارکرد این مرکز تا حال چشمگیر نبوده و دوسیه‎های بزرگ مبارزه با فساد را مورد بررسی قرار نداده‎است.

حسیب‌الله کلیمزی معاون دوم این جرگه در نشست عمومی که ریاست جلسه را به عهده داشت انتقاد کرده گفت تا حال این مرکز کارهای چشمگیری را در بخش مبارزه با فساد اداری در کشور انجام نداده‎است.

کلیمزی: تا حال این مرکز کارهای چشمگیری را در بخش مبارزه با فساد اداری در کشور انجام نداده‎است.
کلیمزی: تا حال این مرکز کارهای چشمگیری را در بخش مبارزه با فساد اداری در کشور انجام نداده‎است.

او افزود:

"واقعاً این مرکز از روزی که تاسیس شده‎است با آنکه نام بزرگ داشت اما متأسفانه که بیشتر روی دوسیه‎های کوچک مصروف است وبه دوسیه‎های بزرگ فساد که واقعاً کشور ما را متضرر ساخته توجه نکرده‎است."

آقای کلیمزی از لوی سارنوال بخاطر ابا ورزیدن‌اش از حضور در جلسات شورای ملی نیز انتقاد کرد.

در نشست فیصله گردید که لوی سارنوال همراه با اعضای مرکز عدلی و قضایی در هفته آینده جهت ارائه معلومات به کمیته رؤسای این جرگه حضور به هم برسانند.

این اظهارات پس از آن مطرح گردید که شماری از سناتوران در مورد عدم مؤثریت ایجاد این مرکز در جهت بررسی دوسیه‎های بزرگ فساد صحبت نمودند.

مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری حدود سه ماه پیش به هدف بررسی دوسیه‌های فساد اداری مقام‌های دولتی به کار آغاز کرد.

این مرکز در این مدت توانسته دو محکمۀ علنی برگزار کند، در این محکمه‌ها دوسیۀ یک سارنوال نظامی به اتهام اخذ ۵۰ هزار افغانی رشوه مورد بررسی قرار گرفت.

همچنان این مرکز توانست در یک محکمۀ علنی یک کارمند بانک را به جرم بیرون کردن ۱۵۰ هزار دالر امریکایی از حساب شخصی که فوت کرده‌بود، به ده سال و هشت ماه زندان محکوم کند.

مسئولان لوی سارنوالی افغانستان در خصوص انتقادهای روز سه شنبه مشرانو جرگه ابراز نظر نکردند.
مسئولان لوی سارنوالی افغانستان در خصوص انتقادهای روز سه شنبه مشرانو جرگه ابراز نظر نکردند.

مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری مشمول محکمۀ رسیده‌گی به جرایم سنگین فساد اداری، سارنوالی و پولیس اختصاصی است و وظیفه دارد تا بیشتر قضایای سنگین فساد اداری مقام‌های دولتی را بررسی کند.

مسئولان لوی سارنوالی افغانستان در خصوص انتقادهای روز سه‌شنبه مشرانو جرگه ابراز نظر نکردند.

اما پیش از این جمشید رسولی سخنگوی این اداره در صحبت با رادیو آزادی گفته‌بود که مرکز عدلی و قضایی نخست به قضایای اولویت می‎دهد که در زمان حکومت وحدت ملی اتفاق افتاده باشد.

در این حال کارشناسان حقوقی در افغانستان نیز کار این مرکز را مؤثر ندانسته می‎گویند که این مرکز باید به قضایای بزرگ فساد رسیده‎گی می‎کرد.

خالد سادات یکی از این کارشناسان افزود:

"قضایای که این مرکز بررسی کرده ما برای آن لوی سارنوالی داشتیم و داریم و این اداره مکلفیت دارد که همچو دوسیه‎ها را بررسی کند ولی این مرکز را بخاطر دوسیه‎های میلیون دالری ایجاد کردند که لوی سارنوالی آن را بررسی کرده نمی‎توانست، ولی این‌ها باز هم به قضایای پرداختند که پنجاه هزار افغانی بود که قبلاً شاید همچون دوسیه‎ها در لوی سارنوالی بررسی شده باشد."

خالد سادات سفارش می‎کند که این مرکز باید بخاطر توقع که مردم از آن دارد قضایای کوچک را کنار گذاشته به قضایای بزرگ مانند قضیه کابل بانک بپردازد تا کارکردهای آن در جامعه احساس گردد.

این در حالیست که پیش از این دیده‌بان شفافیت افغانستان نیز از کارکرد این مرکز انتقاد کرده و گفته‌بود که مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری به نسبت بی‌برنامه‌گی حکومت دست آورد خوب نداشته‌است.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG