لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

انعکاس مسایل افغانستان در برخی از روزنامه‌های جهان


روزنامه واشنگتن تایمز در مورد نیروهای امنیتی افغان مطلبی را نشر کرده‎است.

به نوشته روزنامه، نیروهای امنیتی افغان این توانایی را ندارند تا مناطقی را که در چند ماه گذشته به دست طالبان سقوط کرده بود، بدون حضور گسترده نیروهای امریکایی، پس بگیرند.

واشنگتن تایمز این را بر اساس بررسی‎های یک مرکز تحقیقاتی گزارش می‎دهد و می‎افزاید در دو ماه گذشته حملات طالبان و گروه داعش علیه نیروهای افغان، امریکایی و نظامیان ائتلاف بین المللی افزایش یافته‎است.

در نتیجه این حملات، ۲۵ تن از نظامیان و افراد ملکی خارجی، کشته یا زخمی شده‎اند.

به نوشته واشنگتن تایمز، افزایش چنین حملات نیروهای افغان و حامیان امریکایی شان را به این مجبور ساخته که عملیات شفق ۲ را علیه طالبان و داعش در آستانه زمستان راه اندازی کنند.

عملیات شفق ۲ دوشنبه گذشته در ۱۳ ولایت افغانستان، هنگامی آغاز شده که حالا فصل جنگ‎ها در کشور تقریباً به پایان رسیده‎است.

واشنگتن تایمز در مورد این تحقیق یک مرکز غیر انتفاعی در واشنگتن می‎نویسد عملیات شفق ۲ تا زمانی تاثیر گزار نخواهد بود که شمار نیروهای امریکایی در افغانستان زیاد شود.

در حال حاضر حدود ۸۴۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان حضور دارند.

به نوشته واشنگتن تایمز، تا هنوز موضع دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا در مورد جنگ افغانستان مشخص و روشن نیست.

اما جنرال متقاعد دیوید پیترایس که به حیث قوماندان عمومی نیروهای امریکایی در افغانستان و عراق کار کرده، شاید به حیث وزیر خارجه اداره ترمپ تعیین شود.

او به تازه‎گی با دونالد ترمپ در نیویارک دیدار کرده‎است.

ریلیف ویب

ریلیف ویب یک رسانه دیگر غربی است که در مورد بازگشت کننده‎ها به افغانستان مقالهء را نشر کرده‎است.

این صفحه انترنتی در گزارش تازه اش می‎نویسد که شمار باز گشت کننده‎ها در جریان امسال، در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی دو برابر شده‎است.

ریلیف ویب که گزارش نهادهای کمک رسانی را تحت پوشش قرار می‎دهد، همچنان یاد آور شده که سازمان بین المللی مهاجرت یا IOM کمک‎ها با افغان‎های بی اسناد را، آغاز کرده‎است.

به این ترتیب اعضای سازمان بین المللی مهاجرت با افغان‎های که از راه سپین بولدک وارد افغانستان می‎شوند، دیدار می‎کنند و آن‎ها به مرکز این اداره در شهر کندهار معرفی می‎شوند.

از دو هفته به اینسو که سازمان بین المللی مهاجرت این تلاش‎ها را آغاز کرده، با حدود یک و نیم هزار بازگشت کننده که به خواست خود به افغانستان آمده‎اند و یا هم به فشار از پاکستان اخراج شده‎اند، کمک‎های ابتدایی صحی، غذایی و وسایل خانه توزیع شده‎است.

به نوشته ریلیف ویب، سازمان بین المللی مهاجرت پیش از پایان سال ۲۰۱۶ میلادی، از جامعه جهانی خواهان کمک ۲۱ میلیون دالری برای همین افغان‎ها شده بود و تا حالا حدود ۱۰ میلیون دالر از این کمک‎ها را دریافت کرده‎است.

XS
SM
MD
LG