لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

ارگ: حکومت علیه حامیان تروریزم آماده‌گی هر نوع اقدام را دارد


حکومت افغانستان هشدار می‎دهد که اگر کشورهای حامی تروریزم به حمایت از شورشیان در افغانستان ادامه دهند، به هر گزینه متوسل خواهد شد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت در حال حاضر تمامی گزینه‎ها به شمول گزینه نظامی در روی میز قرار دارد.

مرتضوی افزود همه می‎دانند که کدام کشور حامی تروریزم در منطقه است و آن کشور به گفته ارگ، باید به حمایت از شورشیان دست بردارد.

هرچند معاون سخنگوی ریاست جمهوری مشخصاً از کشوری نام نمی‌برد اما درگذشته پاکستان بارها از سوی مقام‌های افغان و بین‌المللی به حمایت از تروریزم متهم شده و حکومت افغانستان تأکید کرده که پاکستان در مبارزه در برابر تروریزم، تعهدش را برجا نکرده‎است.

شاه حسین مرتضوی به رادیو آزادی گفت در حال حاضر هرگزینه مورد بررسی حکومت قرار دارد.

استخبارات پاکستان به شکل مداوم از سوی مقامات افغان به حمایت تروریزم متهم شده است.
استخبارات پاکستان به شکل مداوم از سوی مقامات افغان به حمایت تروریزم متهم شده است.

او افزود:

" حکومت افغانستان برای دفاع از تمامیت ارضی و جنگ در برابر گروه‎های تروریستی، از تمام ابزار و امکانات خود استفاده می‎کند. و کشورهای که از این گروه‎ها حمایت می‎کنند، بدانند که افغانستان تمامی گزینه‎ها را روی میز دارد."

پیش از این در جریان روز چهارشنبه، رئیس جمهور اشرف غنی در دیدار با لارل میلر سرپرست نماینده امریکا برای افغانستان و پاکستان در کابل گفت اگر جنگ تحمیلی ادامه یابد، حکومت برای دفاع از مردم و کشور، روی سایر راه‎های بدیل غور و اقدام خواهد کرد.

در پاسخ به یک پرسش رادیو آزادی که آیا گزینه نظامی هم در روی میز قرار دارد، معاون سخنگوی رئیس جمهوری گفت که همه گزینه‎ها تحت بررسی‎اند.

اما آیا واقعاً چنین ممکن است؟

نصیر جلالی تحلیلگر مسایل سیاسی و استاد پیشین در پوهنتون ملایای مالیزیا به این باور است که افغانستان به دو نوع می‎تواند این موضع اش را تقویت کند.

جلالی: دولت و حکومت افغانستان می‎تواند مخالفین دولت پاکستان را در بلوچستان، در خیبر پشتونخواه و در مناطق قبایلی تا چترال تقویت کند.
جلالی: دولت و حکومت افغانستان می‎تواند مخالفین دولت پاکستان را در بلوچستان، در خیبر پشتونخواه و در مناطق قبایلی تا چترال تقویت کند.

او افزود:

" دولت و حکومت افغانستان می‎تواند مخالفین دولت پاکستان را در بلوچستان، در خیبر پشتونخواه و در مناطق قبایلی تا چترال تقویت کند. انگیزه دوم این می‎تواند باشد که دولت و رئیس جمهور منتخب امریکا، شاید به نحوی دولت فعلی افغانستان را اطمینان داده باشد در پالیسی اش از افغانستان در مقابل پالیسی اش در مقابل پاکستان حمایت خواهد کرد."

پاکستان حامی درجه یک شورشیان افغان دانسته می‎شود و رهبری طالبان هم در شهر کویته است.

مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان در کراچی و سپس کشته شدن ملا اختر محمد منصور در ماه جوزای امسال در مناطق قبایلی پاکستان، این تردید مقام‎های افغان را به یقین مبدل ساخت که استخبارات و شماری از مقام‎های پاکستانی حمایت آشکار از طالبان دارند.

با این هم پاکستانی‎ها اتهام‎ها مبنی بر حمایت از طالبان را رد کرده و ظاهراً گفته‎اند که به صلح و امنیت در افغانستان متعهد هستند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG