لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۷

هیئت چینی: نشست سه جانبه جهت ایجاد دهلیز اقتصادی برگزار شود


هیئت حکومت چین در سفرش به کابل، پیشنهاد برگزاری نشست مشترک میان افغانستان، پاکستان و چین را برای توسعه روابط اقتصادی در منطقه مطرح کرده‎است.

هیئت چینی در افغانستان است و دیدارها را با مقام‎های افغان ادامه خواهد داد.

در روز نخست سفر به کابل، این هیئت پیشنهاد کرد که برای همکاری کشورهای منطقه جهت ایجاد دهلیز اقتصادی، گفتگوهای سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و چین آغاز شود

این پیشنهاد در دیدار عصر دیروز کانگ زین یو معین وزارت خارجه چین و هیئت همراهش با رئیس جمهور اشرف غنی در کابل مطرح شد.

کانگ زین یو گفت افغانستان برای کمربند اقتصادی چین اهمیت حیاتی دارد و برای ارتباط دادن خط ریل میان پشاور، کابل و کویته و همچنان گسترش همکاری‎های اقتصادی، نشست‎های باید میان چین، افغانستان و پاکستان برگزار شود.

رئیس جمهور غنی از این پیشنهاد استقبال کرد و گفت مذاکرات در مورد دهلیز اقتصادی و همکاری‎ها، نخست باید سه جانبه باشد و سپس کشورهای آسیای میانه مانند تاجیکستان، اوزبیکستان، ترکمنستان و همچنان ایران شامل این روند شوند.

افغانستان از لحاظ اقتصادی برای چین اهمیت زیاد دارد.
افغانستان از لحاظ اقتصادی برای چین اهمیت زیاد دارد.

معین وزارت خارجه چین همچنان گفت که پیکنگ در مورد همکاری‎های آینده اش با افغانستان غور می‎کند و به زودی آن را اعلان خواهد کرد.

کانگ زین یو این موضوع را در یک نشست خبری با حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان هم یاد آوری کرد.

او افزود:

" روابط دو کشور بربنیاد مناسبات خوب و دوستانه ایستاده است و انتظار می‎رود که در آینده نزدیک، ما شاهد برخی پروژه‎ها در افغانستان باشیم و چین به کمک هایش با افغانستان ادامه دهد."

رئیس جمهور اشرف غنی در دیدارش با این هیئت گفته‎است که علاوه بر این نشست، نیاز است تا شمار دیگر از کشورهای منطقه نیز برای توسعه همکاری‎های اقتصادی یکجا شوند.

هیئت حکومت چین در دیدار با رئیس جمهور اشرف غنی، صلاح الدین ربانی وزیر خارجه و حکمت خلیل کرزی معین این وزارت، روی مبارزه مشترک با تروریزم تاکید کرد و ترور را هشدار بزرگ برای منطقه و جهان دانست.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG