لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۴

نیویارک تایمز: یک افغان با هویت جعلی کار های عجیب کرده‌است


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شمارۀ اخیر خود به بازداشت شدن یک افغان که با هویت جعلی خود به کار های عجیب و غریب دست زده، مطلبی را به نشر رسانده‌است.

به نوشته روزنامه، در طول ده ها سال زمینه برای کار های مساعد شده که بعضاً حیران کننده می‌باشند.

روزنامه به داستان یک افغانی که خود را بنام سردار زمری معرفی کرده و اخیراً در مزار شریف دستگیر شد اشاره می‌کند.

روزنامه می‌افزاید سردار زمری اخیراً با هویت و کارت تقلبی خود با هلیکوپتر نظامی به شمال افغانستان رفته و به نماینده‌گی از شورای امنیت ملی افغانستان به افراد جایزه اهدا کرده‌است.

او همچنان چندی پیش از زندان پنجشیر دیدن کرده و خود را مفتش فرستاده شده از سوی حکومت مرکزی معرفی کرده بود.

به نوشته روزنامه در ننگرهار و هلمند او خود را بنام نواسه داوود خان اولین رئیس جمهور افغانستان معرفی کرده و زمین ها را به فروش رسانده‌است در حالی که این مرد پدرش در شمال افغانستان آرد فروشی می‌کند.

روزنامه می‌نویسد اعضای خانواده زمری گفته اند که او از آغاز جوانی با چنین کار ها مردم را فریب می‌داد اما ده ها سال جنگ و نا بسامانی زمینه فراختر را به چنین مردم مساعد ساخته و دیگران هم با چهره غیر واقعی خود به اقدامات مشابه دست زده‌اند، از جمله یک شخصی که به گمان اغلب در شهر کویته دوکاندار بود، خود را یکی از رهبران طالبان معرفی نموده و در کابل با مقامات بلند رتبه افغانستان ملاقات کرده بود.

گاردین

روزنامه گاردین در شماره اخیر خود مطلبی را در مورد یگانه زن افغان که موسیقی رپ می‌سراید به نشر رسانده‌است.

این خانم افغان که پرادایس سروری یاد می‌شود ده ها بار به تهدید مرگ رو برو شده و حتی یک بار توسط چندین تن در سرک لت و کوب شده و نیمه جان رها گردیده ولی این خانم افغان از موسیقی رپ دست نکشیده و کار خود را ادامه داده‌است.

روزنامه گاردین به یک گزارش سازمان ملل متحد اشاره کرده گفته است ۸۷ درصد زنان افغانستان به یک نوع خشونت فیزیکی یا جنسی معروض اند و در چنین یک جامعه به نوشته روزنامه خانم پرادایس در آهنگ‌های رپ خود اشعاری را در مورد عدم مساوات جنسی در جامعه بعد از طالبان در افغانستان می‌سراید.

روزنامه در مطلب خود از فلم مستندی یاد آوری کرده‌است که توسط رادیو آزادی در مورد این خانم تهیه شده‌است.

یک بخش از این فلم بنام ربل بیتس یا ضرب‌های سرکش در صفحه انترنت این روزنامه به نمایش گذاشته شده‌است.

روزنامه گاردین می‌افزاید خانم پرادایس گفته است این مهم نیست که شما در افغانستان خواننده، هنرمند و یا معلم هستید، اگر شما زن باشید مشکلات کافی برایتان وجود دارد و او اظهار می‌دارد که بخاطر بلند نگهداشتن فریاد زنان مبارزه کرده و به این کار خود ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG