لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۹

مشرانو جرگه: قضیه کشته شدن افغان‌ها در جنگ سوریه باید بررسی شود


پس از نشر گزارش از سوی ادارۀ تحقیقاتی امور شرق میانه در مورد کشته شدن بیش از یک هزار تبعه افغان در جنگ سوریه هیئت اداری مشرانو جرگه از حکومت می‌خواهد تا در این زمینه تحقیق نماید.

نجیبه حسینی نایب منشی این جرگه روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، وزارت خارجه باید در این زمینه بررسی‌ هایش را آغاز کند که آیا این افراد از سوی حکومت ایران به جنگ سوریه فرستاده شده‌اند یا به رضایت خود شان رفته اند.

وی در مورد گفت:

" در این مورد حکومت افغانستان بخصوص وزارت خارجه افغانستان باید تحقیق نماید هزار افغان که در جنگ‌های سوریه کشته شده‌اند باید معلوم شود که آیا از سوی کدام گروهی به جنگ فرستاده شده‌اند و یا هم به رضایت خود رفته اند و بیکاری در کشور سبب شده تا آنها به ایران بروند و در مقابل معاش جنگ نمایند."

خانم حسینی همچنان گفت که فقر و بیکاری در کشور سبب شده تا بسیاری جوانان به ایران مهاجر شوند و آنجا بخاطر پیدا کردن پول در جنگ‌ها شرکت نمایند.

به تازگی یک ادارۀ تحقیقاتی امور شرق میانه در یک گزارش تازه‌اش گفته است که در جنگ سوریه بیش از یک هزار افغان کشته شده‌اند.

به اساس این گزارش، این افغان‌ها از سوی ایران به سوریه فرستاده شده‌اند.

پیش از آن دیده بان حقوق بشر نیز در یک گزارش گفته بود که ایران از سال ۲۰۱۳ به اینسو هزاران افغان را به طور غیر قانونی به جنگ سوریه فرستاده‌است.

از سوی هم وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان سوء استفاده از مهاجرین افغان را خلاف اصول حقوق بشر دانسته تأکید می‌کند که باید این مسئله به گونه جدی بررسی گردد.

میاخیل: سوء استفاده از مهاجرین افغان خلاف اصول حقوق بشری است.
میاخیل: سوء استفاده از مهاجرین افغان خلاف اصول حقوق بشری است.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

" این موضوع به تحقیق و بررسی بیشتر نیاز دارد. وزارت مهاجرین و عودت کنندگان هر نوع سوء استفاده سیاسی و نظامی از مهاجرین افغان را خلاف موازین حقوق بشری می‌داند و موضوع مهاجرت یک موضوع بشری است. خواست ما اینست که به مسئله مهاجرت منحیث یک موضوع بشری دیده شود و از تمامی موضوعات سیاسی و امنیتی دور نگهداشته شود."

تلاش نمودیم تا در این مورد نظر وزارت خارجه را نیز داشته باشیم اما موفق نشدیم.

از سوی هم زلمی وردک یک تن از کارشناسان امور می‌گوید، به دلیل بیکاری و فقر، بسیاری از جوانان به کشورهای همسایه مهاجر می‌شوند و به گفته وی آن کشور‌ها نیز هر گونه که خواسته باشند از این جوانان سوء استفاده می‌کنند.

آقای وردک همچنان از حکومت خواست تا زمینه‌های مناسب کاری را برای جوانان مساعد سازد تا جوانان از رفتن به سایر کشور‌ها به منظور جنگ منصرف شوند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG