لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۳

حقوق بشر: اعدام یک محصل در میدان وردک قتل عمدی است


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان بدار آویختن یک محصل افغان از سوی مخالفین مسلح در ولایت میدان وردک را قتل عمدی خوانده، محکوم کرده‌است.

احمد ضیا لنگری یک عضو این کمیسیون روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، هیچکس حق ندارد با زیر پا نمودن قوانین حقوق بشری حق زندگی یک فرد دیگر را بدون حکم محکمه سلب کند.

وی در ادامه گفت:

"هر قتل که از سوی هر منبع بدون رعایت قوانین صورت می‌گیرد قتل عمدی است، غیر قانونی است و هیچ کس این حق را ندارد که حیات انسان را بدون حکم قانونی بگیرد."

مقام‌های محلی میدان وردک می‌گویند، طالبان مسلح به روز جمعه فیض الرحمان که محصل سال چهارم پوهنتون پولی تخنیک کابل بود در ولسوالی چک وردک به دار آویختند.

تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی پخش شده و به قتل این جوان پیوند داده می‌شود نشان می‌دهد که افراد مسلح که نصف صورت‌شان پوشانیده شده‌است با این جسد عکس می‌گیرند و شماری از مردم نیز شاهد این صحنه اند.

طالبان مسلح مسئولیت این قتل را به عهده نگرفته اند؛ اما پیش از این، این گروه برخی از افراد را در ولایت‌های مختلف افغانستان به اتهام جاسوسی به دولت به قتل رسانیده‌اند.

طالبان مسلح در ماه اسد سال جاری پنج سرباز اردوی ملی در ولایت فراه را به دار زدند و یک ماه پیش از آن طالبان مسلح در ولسوالی خاک سفید همین ولایت یک قاضی را پس از اختطاف به دار آویختند.

با این همه ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان مسلح به رادیو آزادی گفته که آنان در مورد انگیزه قتل فیض الرحمان بررسی‌ها را آغاز کرده‌اند.

از سوی هم عبدالرحمان منگل سخنگوی والی میدان وردک به رادیو آزادی گفت، اطلاعات آنان نشان می‌دهد که گروه طالبان مسلح، فیض الرحمان را به اتهام قتل دو عضو این گروه، به دار زده‌اند.

عبدالرحمان منگل سخنگوی والی میدان وردک
عبدالرحمان منگل سخنگوی والی میدان وردک

آقای منگل افزود:

"فیض الرحمان کاملاً یک شخص بی‌گناه بود، با دولت هیچگونه رابطه‌ای نداشت، محصل بود، اما وقتی از سوی مخالفین گرفتار شد بر وی حکم اعدام صادر کردند و فردای آن ساعت دو، روز جمعه او را در ولسوالی چک میدان وردک در محضر عام به دار زدند."

اعضای شورای ولایتی میدان وردک از حکومت می‌خواهند تا به تأمین امنیت جان مردم و بخصوص متعلمین و محصلین در این ولایت توجه جدی کند.

اما مقام‌های مسئول در میدان وردک می‌گویند که حکومت به تأمین امنیت مردم متعهد است، اما به گفته آنان در بیشتر موارد محاکم صحرایی در محلاتی صورت می‌گیرد که حاکمیت دولت در آن کمرنگ است.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG