لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۷

تبصرۀ شماری از روزنامه‌های جهان در مورد ششمین نشست قلب آسیا


اکثر رسانه‎های جهان بخصوص رسانه‎های هندی، در باره سفر رئیس جمهوری افغانستان جهت اشتراک در کنفرانس قلب آسیا در باره ثبات افغانستان در شهر امرتسر مقاله‎ها و گزارش‎های را به نشر رسانده‎اند.

هندو

روزنامه هندو می‎نویسد، رئیس جمهور اشرف غنی و صدراعظم هند نریندرا مودی مشترکا، نشست قلب آسیا را افتتاح می‎کنند که در آن وزیران و نماینده‎گان عالی رتبه از ۴۰ کشور و نهادهای جامعه بین المللی اشتراک می‎کنند.

این روزنامه هندی می‎افزاید، سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان در اجلاس روز یکشنبه قلب آسیا که به سطح وزرا برگزار می‎شود به شهر امرتسر هند رفته و در پایان همان روز دوباره به پاکستان بر می‎گردد.

روزنامه هندو در ادامه می‎نویسد، ارون جیتلی وزیر مالیه هند نماینده‎گی کشورش را در این کنفرانس به عهده دارد.

نیو ایندین ایکسپریس

نشریه نیو ایندین ایکسپریس نیز در باره کنفرانس قلب آسیا در امرتسر مقاله را به نشر رسانده و گفته که به شمول وزرای امورخارجه، چین، روسیه، ایران، امارات متحدهء عربی، امریکا، کانادا و فرانسه، ۴۰ وزیر و نماینده عالی رتبه در نشستی بنام قلب آسیا در باره افغانستان اشتراک دارند.

انترنشنل بزنس تایمز

نشریه انترنشنل بزنس تایمز، در مورد اعدام یک جوان افغان توسط طالبان در ولایت میدان وردک مقاله را به نشر رسانده که در قسمتی از آن می‎نویسد، فیض الرحمن رحمانی در منطقه اعدام شده که تقریباً هفتاد کیلومتر از کابل فاصله دارد.

نشریه می‎نویسد، این محصل افغان برای دیدن خانواده‎اش راهی ولسوالی چک بود، که در مسیر راه از سوی طالبان دستگیر و پس از آن در محضر عام به دار آوریخته شد.

نشریه نترنشنل بزنس تایمز، از قول عبدالرحمن منگل سخنگوی والی میدان وردگ می‎نویسد که این محصل افغان می‎خواست رخصتی خود را با خانواده اش سپری کند، اما روز پنجشنبه از سوی طالبان محل دستگیر و اعدام شد.

نشریه از قول سخنگوی والی می‎افزاید که می‎گوید:

"ما تلاش کردیم تا با این محصل کمک کنیم، اما طالبان او را خیلی زود اعدام کردند."

نشریه به تصاویر اعدام این جوان اشاره می‎کند که در رسانه‎های اجتماعی به نشر رسیده‎اند.

نشریه در ادامه می‎نویسد، این اعدام یگانه حادثه نبوده، بلکه طالبان مسلح اکثر وقت شماری از مردمان ملکی را از موترها و سایط شان در مسیر راه پایین کرده و به نام‎های گوناگون به قتل می‎رسانند.

XS
SM
MD
LG