لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۶

غنی: پاکستان طرز عملیات نظامی علیه تروریستان را در خاکش تغییر دهد


رئیس جمهور محمد اشرف غنی در ششمین نشست قلب آسیا روی مبارزه با تروریزم و توسعۀ روابط اقتصادی در منطقه تأکید کرد.

آقای غنی در این نشست که به اشتراک نزدیک به چهل کشور و سازمان بین‎المللی به روز یکشنبه در شهر امرتسر هند برگزار شده بود، همکاری‎های منطقه‌یی و جهانی را در دستیابی به این اهداف، نیاز جدی خواند.

غنی می‎گوید افغانستان، کشورهای منطقه و جامعه جهانی باید به گونه مشترک برای حل بحران فعلی در منطقه، تلاش کنند.

غنی همچنان گفت باید کارهای زیادی برای مبارزه با تروریزم و افراطیت انجام شود.

هند و افغانستان همواره پاکستان را به حمایت از هراس افگنی و حمایت از تروریزم متهم کرده‎است.
هند و افغانستان همواره پاکستان را به حمایت از هراس افگنی و حمایت از تروریزم متهم کرده‎است.

وی گفت از جمله نیاز است تا پاکستان مبارزه‌اش با تروریزم را در عمل ثابت ساخته و طرز عملیات نظامی‌اش بر ضد تروریستان در خاک آن کشور را تغییر دهد.

او افزود:

"نیروهای عملیاتی پاکستان باید محلاتی را هدف قرار دهند که در آن تروریستان بسر می‎برند و از سوی آنان خطراتی متوجه افغانستان است، توقع ما از کشور همسایه ما پاکستان این است که مبارزه‌اش علیه تروریزم در منطقه را، در عمل ثابت سازد."

آقای غنی همچنان توسعه روابط اقتصادی میان کشورهای منطقه را مهم خوانده گفت که افغانستان به حیث یک نقطه وصل می‎تواند در مدیریت پروژه‎های بزرگ منطقه‌یی سهیم باشد.

مبارزۀ مشترک با تروریزم در سطح منطقه و همکاری برای آوردن ثبات در افغانستان از اهداف کلیدی این نشست است.

سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان در امور خارجی هم درین نشست اشتراک دارد.

این کنفرانس در حالی برگزار می‎شود که در این اواخر روابط میان کابل، اسلام آباد و اسلام آباد-دهلی نو پر تنش شده‎است.

از سوی هم صدراعظم هند بدون آنکه از کشور مشخصی نام ببرد در سخنرانی‌اش در ششمین نشست قلب آسیا گفت بزرگترین تهدیدها علیه صلح افغانستان از بیرون سرحدات‌اش متوجه این کشور است.

مودی: بزرگترین تهدید به افغانستان از بیرون سرحداتش متوجه این کشور است.
مودی: بزرگترین تهدید به افغانستان از بیرون سرحداتش متوجه این کشور است.

نریندرا مودی با اطمینان از ادامه کمک‎ها با افغانستان گفت، هیچگاهی نباید از تروریستان و باداران‌شان حمایت صورت گیرد.

او افزود:

"بزرگترین تهدیدها به افغانستان از بیرون سرحدات افغانستان متوجه این کشور است، علیه تروریزم باید در منطقه مبارزه صورت گیرد و از تروریستان و باداران‌شان باید هیچ نوع حمایت صورت نگیرد."

این سخنان در حالی بیان می‎شود که هند و افغانستان همواره پاکستان را به حمایت از هراس افگنی و حمایت از تروریزم متهم کرده‎است اما اسلام‌آباد این اتهامات را رد کرده‎است.

در این میان شماری از آگاهان مسایل سیاسی می‎گویند اگر افغانستان در این فرُصت هماهنگی و پیشتبانی حقیقی کشورهای منطقه و جهان را بدست بیآورد، می‎تواند از آن سود ببرد.

محب‌الله شریف یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت مهمترین مسئله که می‎تواند طرح‎ها و تصامیم در چنین نشست‎ها را به نتیجه برساند، پیگیری متداوم آن از سوی حکومت افغانستان است.

او افزود:

"اگر بتوانیم با منطقه تماس‎های داشته باشیم تعقیب مسایل را که روی آن پلان کرده‎ایم و بالایش کار آغاز شده بشکل همه‌جانبه و هماهنگ دنبال کنیم این مسئله می‎تواند از نگاه مسلکی ما را به عملی شدن برنامه‌هایی که طرح آن را ریخته ایم برساند."

پنج نشست قبلی قلب آسیا ظاهراً به دلیل عدم هماهنگی و فضای نا باوری در منطقه نتوانسته در افغانستان صلح و امنیت را به ارمغان بیآورد.

اما به باور محب‌الله شریف این بار فضای همکاری کشورهای منطقه با افغانستان رنگ دیگر دارد و امیدواری‎های زیادی وجود دارد که عملی شدن طرح‎ها در این نشست بتواند نوید بخش تأمین صلح و ثبات در افغانستان باشد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG