لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۲

اوبری: در نشست وزرای خارجه ناتو وعده‌های نشست وارسا تجدید می‌شود


افغانستان از موضوع‌های کلیدی مورد بحث در نشست وزیران خارجۀ ناتو در بروکسل پایتخت بلجیم است.

یک مقام ناتو پیش از آغاز این نشست در بروکسل شام یکشنبه به رادیو آزادی گفت که وزیران خارجۀ ناتو قرار است در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در مورد مسایل گوناگون از جمله ادامۀ حمایت از افغانستان و اوکراین، برقراری ثبات فراتر از مرزهای این پیمان نظامی و نیز تحکیم مشارکت میان ناتو و اتحادیۀ اروپا بحث کنند.

انتظار می‌رود صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان درین نشست اشتراک کند.

به گفتۀ یک مقام ناتو، قرار است جنرال جان نیکلسن قوماندان امریکایی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان و نیز اسماعیل اراماز نمایندۀ ارشد ملکی ناتو درین کشور هم به جمع اشتراک کننده‌گان بپیوندند.

نماینده‌گان سازمان ملل‌متحد و اتحادیۀ اروپا هم به این نشست دعوت شده‌اند.

ماریون اوبری یک مقام امور عامۀ دفتر نمایندۀ ارشد ملکی ناتو در افغانستان دیشب به رادیو آزادی گفت که این نشست وعده‌های نشست وارسا را تجدید می‌کند.

وی افزود:

"این دیدار زمینه برای تجدید تعهدات متحدان و شریکان ناتو یک‌جا با حکومت وحدت ملی در نشست ماه جولای در وارسا در مورد افغانستان را مساعد می‌سازد."

سران ناتو در هشتم و نهم ماه جولای امسال در شهر وارسا پایتخت پولند در مورد ادامۀ حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی تعهد کردند.

اکنون در نشست وزیران خارجه، بحث در مورد افغانستان در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع انجام می‌شود.

نماینده‌گان از همه ۲۸ کشور عضو ناتو به علاوۀ همه کشورهای خارج از چوکات ناتو که در افغانستان سرباز دارند در چهارچوب نشست مأموریت حمایت قاطع در مورد افغانستان بحث خواهند کرد.

مأموریت حمایت قاطع در ماه جنوری سال ۲۰۱۵ میلادی به عنوان مأموریت جدید ناتو در افغانستان با هدف آموزش، مشوره و کمک با نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان آغاز شد.

در حال حاضر، نزدیک به ۱۳ هزار نیروی بین‌المللی در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع در افغانستان فعالیت می‌کنند.

این نشست در حالی انجام می‌شود که افغانستان با افزایش تحرکات شورشیان رو به روست.

گزارش‌ها در مورد حضور جنگجویان وابسته به گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش در بخش‌های از افغانستان به شمول ولایت ننگرهار هم به نگرانی‌های امنیتی درین کشور افزوده‌است.

با این وصف، سران ناتو در وارسا پیام روشنی به رهبران و مردم افغانستان فرستاده بودند این‌که در کنار مردم و حکومت افغانستان خواهند ایستاد و نخواهند گذاشت تا افغانستان بار دیگر به لانۀ امن برای تروریستان مبدل شود.

گزارش: مصطفی صدیقی، بروکسل مقر ناتو

XS
SM
MD
LG