لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۶

سرخط: پادشاه سرگردان از عشق آباد تا امرتسر


روزنامه‎های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب شان را روی اظهارات رئیس جمهور غنی در ششمین نشست قلب آسیا اختصاص داده‎اند که از پاکستان خواسته بجای کمک مالی به افغانستان تروریزم را در خاک آن کشور سرکوب سازد.

ویسا ​

روزنامه غیر دولتی ویسا در عنوان مقاله اش نوشته که پاکستان در منطقه بازیگر بد است اما بد تر از آن بازیگران دیگر هم وجود دارد و همچنان گفته‎است که رئیس جمهور غنی روز گذشته در نشست قلب آسیا در مورد سیاست‎های پاکستان اظهارات تندی داشت.

رئیس جمهور غنی در خطاب به مشاور امنیت ملی صدراعظم پاکستان کمک اعلام شده ۵۰۰ میلیون دالری آن کشور را به افغانستان رد کرد و گفت که با این پول هیچ مشکل افغانستان حل نمیگردد اما پاکستان با این پول می‎تواند در برابر تروریزم اقدامات تاثیرگذار را انجام دهد.

سرخط

روزنامه سرخط در مقاله اش تحت عنوان "پادشاه سرگردان از عشق آباد تا امرتسر" نوشته‎است که آن زمانه دیگر بود که محتاج در هندوستان هم محتاج بود، اما حالا جهان دهکده یا (گلوبل ویلج) است که در کشورت محتاج هستی اما در هندوستان دوستان دریافت می‎شود که بنام کشورت نشست قلب آسیا را برگزار می‎کنند.

سرمقاله نویس می‎گوید که در کنفرانس قلب آسیا در حالی که سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی صدراعظم پاکستان حضور داشت، نریندرا مودی صدراعظم هند یک بار نه بلکه به تکرار رئیس جمهور غنی را دوست نه بلکه شریک خود خطاب کرد که این کلمه از سیاست گرفته تا تجارت معنای خاص خود را دارد.

روزنامه سرخط نیز نوشته‎است که تنها فشارهای منطقوی می‎تواند پاکستان را از اعمال تخریبی اش برگرداند و این یک اشاره تاثیر گذار و مهم کنفرانس قلب آسیا بوده‎است.

نویسنده سرمقاله می‎گوید که منزوی کردن پاکستان به سطح منطقه مهم است و این کار پاکستان را با مشکل مواجه ساخته و آن کشور را با فشارهای روبرو می‎سازد.

نویسنده سرمقاله همچنان می‎گوید فشارهای تاثیرگذار کشورهای منطقه پاکستان را مجبور کرده می‎تواند تا نقش تخریبی خود را در افغانستان کاهش بدهد.

اما پرسیده‎است که به واقعیت پاکستان تحت این گونه فشارهای منطقوی آمده میتواند.

روزنامه دولتی هیواد نوشته‎است که کنفرانس قلب آسیا با ملامت ساختن پاکستان به پایان رسید.

هیواد

روزنامه هیواد می‎گوید نریندرا مودی در کنفرانس قلب آسیا به صورت واضح از سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی صدراعظم پاکستان خواست که مشکل تروریزم را در منطقه و بخصوص افغانستان به پایان برساند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG