لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۶

تیرگی روابط میان نظامیان امریکایی در افغانستان با سازمان ملل


گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در یک مقاله تحت عنوان " روابط امریکا با سازمان ملل متحد در ارتباط به گزارش‌ها از جنگ در افغانستان، به تیرگی گرایده‌است" به نشر رسانده، در قسمتی از آن می‌نویسد، نیروهای نظامی امریکا در افغانستان تلاش می‌ورزند تا کنترول بر ارائه معلومات عام در باره جنگ افغانستان را افزایش دهند و یا در این ارتباط محدودیت‌های وضع کنند.

این مسئله، روابط بین ادارات و سازمان‌های غربی را با قوای نظامی امریکا در افغانستان تیره ساخته است. زیرا، این سازمان و نهاد‌ها معلوماتی را بر خلاف اعلامیه‌های رسمی نیروهای نظامی امریکا به نشر می‌‍رسانند.

روزنامه گاردین در این مقاله از حادثۀ اخیر یاد کرده که جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا در افغانستان را واداشته بود تا دروازۀ یک قرارگاه نظامی را به روی سازمان ملل متحد ببندد و یا دسترسی به آن را محدود سازد.

این مطلب را منابع از داخل این قرارگاه و ادارۀ سازمان ملل متحد، به روزنامه گاردین بیان کرده است.

به نوشتۀ روزنامه گاردین، این جنجال در اواخر ماه سپتمبر امسال زمانی بالا گرفت که سازمان ملل متحد در یک گزارش ادعا کرد که در نتیجۀ حمله طیاره بی‌پیلوت امریکایی در شرق افغانستان، پانزده غیر نظامی کشته شده‌اند.

واشنگتن تأکید کرده بود که افراد کشته شده اعضای گروه تندرو دولت اسلامی و یا داعش اند.

روزنامه گاردین از قول یک مقام بلند رتبه نیروهای ایتلاف به رهبری ناتو در افغانستان می‌نویسد که می‌گوید، این مسئله نمایانگر آن است که نیرو‌های نظامی امریکا در افغانستان می‌خواهد که جزئیات عملیات خود و یا در مجموع وضعیت در این کشور را تحت کنترول داشته باشند.

والستریت

روزنامه والستریت ژورنال مقالۀ را در باره مشکلات پولیس زن در افغانستان به نشر رسانده‌است.

نویسنده در این مقاله به مشکلات یک پولیس زن در ولایت کنر تمرکز کرده می‌گوید، آمنه یگانه پولیس زن در ولایت کنر است که تلاش می‌کند، برای تحقیقات جنایی در این ولایت همراه پیدا کند، اما تا هنوز موفق به این کار نشده‌است.

روزنامه در ادامه این مقاله می‌نویسد، آمنه پس از مرگ یک پولیس دیگر که یک زن مسن بود، تنها ماند.

آمنه به روزنامه والستریت ژورنال گفت، والدینِ که فکر می‌کنند در جامعه از احترام برخودار اند، هیچگاه حاضر نمی‌شوند که دختر خود را در ماموریت پولیس تنها بگذارند. به این معنی که دختران ازدواج ناشده که می‌خواهند در صفوف پولیس خدمت کنند، از شوهر دست بشویند، زنانی متاهل را شوهران‌شان نمی‌گذارند و در نتیجه صرف زنان بیوه باقی می‌مانند.

آمنه این یگانه پولیس زن در ولایت کنر در ادامه به روزنامه والستریت ژونال گفت، او هم تلاش انفرادی کرده، به روستا‌ها رفته با زنان نشسته و با آنها در باره خدمت در صفوف پولیس، معاش و امتیازات آن صحبت نموده، اما زنی را پیدا نکرد که با او یکجا به خدمت در صفوف نیروهای پولیس ادامه دهد.

روزنامه والستریت ژونال می‌نویسد، با وجود تلاش‌های کشور‌ها کمک دهنده در ارتباط به افزایش نیروهای پولیس زن در چوکات قوای تطبیق قانون، به غیر از کنر سایر ولایات افغانستان هم به این مشکل روبرو می‌باشند.

XS
SM
MD
LG