لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۷

کار ساخت چهار زون "دهلیز هوایی" با هند آغاز شده‌است


وزارت تجارت و صنایع افغانستان ایجاد دهلیز هوایی میان هند و افغانستان را در زمینه رشد صادرات و سرمایه‌گزاری در این کشور تأثیر گذار می‎داند.

این وزارت همچنان می‎گوید ایجاد دهلیز هوایی میان هند و افغانستان زمینه دسترسی به تولیدات و خدمات هر دو کشور را فراهم خواهد ساخت.

سخنگوی این وزارت روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که آنان آماده اند تا از طریق دهلیز هوایی با هند داد و ستد داشته باشند و برای این کار در چهار میدان هوایی این کشور کار ایجاد زون‎های کارگو را آغاز کرده‎است.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت گفت که کار ساخت زون‎های کارگو را در میدان‎های هوایی کابل، مزار، کندهار و هرات آغاز کرده‎اند.

قوقندی: این راه ترانزیتی افغانستان و هند برای تولید، صادارت و اموال تجارتی مفید است.
قوقندی: این راه ترانزیتی افغانستان و هند برای تولید، صادارت و اموال تجارتی مفید است.

​او افزود:

"راه ترانزیتی که از سوی افغانستان و هند ایجاد می‎شود برای تولید، صادارت و اموال تجارتی افغانستان مؤثر و مفید است."

آقای قوقندی افزود که برای حمل و نقل اموال، گفتگوها با برخی از شرکت‎های تجارتی را آغاز کرده‎اند و به گفته وی در زمینه با شرکت که از همه کم هزینه‌تر باشد قرارداد خواهد شد.

این درحالیست که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در حاشیه ششمین نشست قلب آسیا در مورد افغانستان از توافق با هند برای ایجاد یک دهلیز حمل و نقل هوایی میان کابل و دهلی خبر داد.

آقای غنی گفته‎است که هدف از این کار، رشد داد و ستد تجارتی و استفاده مردم دو کشور از امکانات یکدیگر است.

در این حال صیام‌الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان ایجاد دهلیز هوایی را برای سکتور خصوصی این کشور مهم خوانده می‎گوید که با استفاده از این راه تجار افغان می‎تواند در مدت کوتاه اموال‌شان را به هند منتقل نمایند.

پسرلی: ایجاد چنین راه‎ها برای مردم بخصوص سکتور خصوصی این کشور بسیار مفید تمام می‎شود.
پسرلی: ایجاد چنین راه‎ها برای مردم بخصوص سکتور خصوصی این کشور بسیار مفید تمام می‎شود.

او افزود:

"ایجاد چنین راه‎ها برای مردم بخصوص سکتور خصوصی این کشور بسیار مفید تمام می‎شود. ما می‎توانیم که مستقیماً در زمان اندک اموال خود را به هند بفرستیم و از آن‌جا واردات هم داشته باشیم، سبزیجات، میوه تازه و میوه خشک ما در هند مارکیت‎های خوبی دارد."

از سوی هم سید قیاس یکی از آگاهان اقتصادی می‎گوید که با ایجاد دهلیز هوایی میان افغانستان و هند، در کنار رشد اقتصادی روابط سیاسی هر دو کشور نیز تقویت خواهد شد.

او افزود:

"بدون شک که اقتصاد افغانستان رشد خواهد کرد و زمینه کار فراهم می‎شود دوستی میان افغانستان و هند بیشتر تقویت می‎یابد و این دادستد تجارتی روی سیاست نیز تأثیر گذار می‎باشد."

به نقل مقامات، افغانستان سالانه ۳۰ میلیون دالر از درک ترافیک هوایی بدست میاورد و ایجاد دهلیز هوایی با هند، می‎تواند در افزایش این عواید نیز نقش مثبت داشته باشد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG