لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۷

ناتو تعهد اش را نسبت به امنیت افغانستان یک‌بار دیگر تجدید کرد


نشست دو روزۀ وزیران خارجۀ ناتو در بروکسل با سخنان ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو رسماً آغاز شد.

وزیران خارجۀ ناتو گردهم آمده‌اند که در موارد گوناگون از جمله امنیت و ثبات در افغانستان بحث کنند.

پیامی را که ستولتنبرگ به افغانستان و مردم این کشور دقایق پیش فرستاد، امیدوار کننده‌بود.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو

وی گفت:

"ما تعهد قوی خود را نسبت به امنیت افغانستان یک‌بار دیگر تجدید می‌کنیم و در مورد اجندای اصلاحات حکومت افغانستان معلومات جدید حاصل خواهیم کرد که برای ثبات و رفاه درازمدت افغانستان ضروری است."

ناتو اتحادیه اروپا و جامعه جهانی در بدل وعده کمک مالی اقتصادی، سیاسی و امنیتی از افغانستان هم انتظاراتی دارند، از جمله روند اصلاحات که حکومتداری خوب، اصلاحات انتخاباتی، مبارزه جدی با فساد اداری، عرضه خدمات بهتر به شهروندان، حقوق بشر، مخصوصاً رسیده‌گی به حقوق زنان و توانمندسازی آنان در جامعه را در بر می‌گیرد.

منشی عمومی ناتو قبلاً گفت که فردا چهارشنبه با صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان و جنرال جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان و اسماعیل آراماز نماینده ارشد ملکی ناتو در این کشور در مورد اوضاع امنیتی افغانستان بحث خواهند کرد.

بحث در مورد افغانستان در چهارچوب نشست مأموریت حمایت قاطع با اشتراک نماینده‌گان از ۲۸ کشور عضو ناتو و همه شرکای خارج از چوکات ناتو که در افغانستان سرباز دارند، صورت می‎گیرد.

در حال حاضر، نزدیک به ۱۳ هزار سرباز بین‌المللی در افغانستان فعالیت می‎کنند.

نماینده‌گان از سازمان ملل‌متحد و اتحادیۀ اروپا هم برای اشتراک در این اجلاس دعوت شده‌اند.

امروز سه‌شنبه در روز نخست اجلاس وزیران خارجه، بیشتر در مورد تحکیم روابط میان ناتو و اتحادیه اروپا، برقراری ثبات فراتر از مرزهای ناتو و نیز موضوع اوکراین بحث می‌شود.

تجدید وعده‌های وارسا

ماریون اوبری یک مقام امور عامۀ دفتر نمایندۀ ارشد ملکی ناتو در افغانستان به رادیو آزادی گفت که این نشست وعده‌های نشست وارسا را تجدید می‌کند.

وی افزود:

"این دیدار زمینه برای تجدید تعهدات متحدان و شریکان ناتو یک‌جا با حکومت وحدت ملی در نشست ماه جولای در وارسا در مورد افغانستان را مساعد می‌سازد."

سران ناتو در هشتم و نهم ماه جولای امسال در شهر وارسا پایتخت پولند در مورد ادامۀ حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی تعهد کردند.

این نشست در حالی انجام می‌شود که افغانستان با افزایش تحرکات شورشیان رو به روست.

گزارش‌ها در مورد حضور جنگجویان وابسته به گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش در بخش‌های از افغانستان به شمول ولایت ننگرهار هم به نگرانی‌های امنیتی درین کشور افزوده‌است.

با این وصف، سران ناتو در وارسا پیام روشنی به رهبران و مردم افغانستان فرستاده بودند این‌که در کنار مردم و حکومت افغانستان خواهند ایستاد و نخواهند گذاشت تا افغانستان بار دیگر به لانۀ امن برای تروریستان مبدل شود.

گزارش: مصطفی صدیقی، بروکسل

XS
SM
MD
LG