لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۳

سفیر روسیه در کابل: مسکو با طالبان همکاری نمی‌کند


سفیر روسیه در افغانستان در دیدار با رئیس مشرانو جرگه افغانستان گزارش‎های را رد کرده که گویا روسیه با طالبان همکاری دارد.

فضل‌الهادی مسلمیار در آغاز نشست عمومی امروزی مشرانو جرگه گفت که سفیر روسیه روز دوشنبه با وی دیدار داشته و در این مورد وضاحت داده‎است.

مسلمیار گفت که سفیر روسیه گزارش‎های را مبنی بر همکاری روسیه با طالبان را رد کرده‎است.

آقای مسلمیار همچنان گفت که سفیر روسیه همچنان گفته‎است که سخنان ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان تعبیر نادرست شده‎است.

مسلمیار: کابلوف چنین اظهاراتی نکرده که روسیه با طالبان همکاری می‎کند.
مسلمیار: کابلوف چنین اظهاراتی نکرده که روسیه با طالبان همکاری می‎کند.

او افزود:

"روز گذشته سفیر روسیه نزد من آمده بود و وضاحت داد که کابلوف چنین اظهاراتی نکرده که روسیه با طالبان همکاری می‎کند اما یک تماس با طالبان گرفته‎اند و آن‌هم بخاطر رهایی یک پیلوت‌شان که نزد طالبان بود و در آن زمان از سپنتا مشاور پیشن امنیت ملی افغانستان اجازه گرفته بودیم."

الکساندر مانتیتسکی سفیر روسیه در افغانستان در حالی با رئیس مشرانو جرگه افغانستان دیدار می‎کند که در این اواخر موضوع همکاری روسیه با طالبان واکنش‎های را به همراه داشته‎است.

چندی قبل نماینده خاص روسیه برای افغانستان در صحبت با آژانس خبری انادولو گفته‌بود که روسیه با طالبان در تماس است.

ضمیر کابلوف گفته‌بود که طالبان با کسانی می‎جنگند که آنان در سوریه در برابر شان می‎جنگد و همین علت است که منافع آنان را نزدیک می‎کند.

این سخنان کابلوف با واکنش‎های تند در افغانستان به همراه شد.

حتی جنرال جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع در افغانستان روسیه و ایران را متهم کرد که طالبان مسلح را مشروعیت می‎دهند و از آنان حمایت می‎کنند.

وزارت خارجه افغانستان نیز قبلاً به رادیو آزادی گفته‌است که در این مورد بی‌تفاوت نیستند و با مقام‎های روسیه صحبت کرده‎اند.

از سوی هم شماری از کارشناسان سیاسی می‎گویند که سخنان آقای کابلوف خلاف تمامی موزاین بین‌المللی است و مداخله آشکار در امور داخلی کشور است از همین رو حالا روسیه نمی‎خواهد که این اشتباه خود را تائید کند.

خروتی: روسیه نمی‌خواهد اشتباه خود را تائید کند.
خروتی: روسیه نمی‌خواهد اشتباه خود را تائید کند.

مطیع‌الله خروتی در این مورد گفت:

"روسیه نمی‌خواهد اشتباه خود را تائید کند، از همین خاطر سفیر روسیه از این موضوع انکار کرده است اما اگر روسیه واقعاً در برابر داعش می‎جنگد باید با حکومت افغانستان همکاری داشته باشد."

آقای خروتی همچنان گفت که اگر مداخله روسیه در افغانستان گسترش یابد جنگ در افغانستان به یک دهه دیگر با درازا خواهد کشید.

وی به حکومت پیشنهاد دارد که با مقام‎های روسیه در این مورد با جدیت گفتگو کنند و راه حل اساسی را در این رابطه دریافت کنند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG