لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۱

روسیه و چین قطعنامۀ آتش بس هفت روزه در حلب را ویتو کردند


روسیه و چین یک قطعنامه شورای امنیت ملل‌متحد را ویتو کردند که قدرت‎های غربی خواهان صدور آن بودند و بر اساس آن متارکه هفت روزه در شهر حلب برقرار می‌شد.

روسیه ادعا داشت که این اقدام به ملیشه‎ها اجازه خواهد داد تا دوباره بسیج شوند و گفتگوهای پلان شده بین مسکو و واشگتن که قرار است در این هفته صورت گیرد به تعویق افتد.

این اقدام روسیه و چین باعث انتقادات شدید امریکا و بریتانیا شده‎است.

این ششمین باریست که روسیه یک قطعنامه شورای امنیت را در مورد سوریه بعد از آغاز جنگ داخلی آنکشور در سال ۲۰۱۱ ویتو می‎کند و بار پنجم است که چین چنین کار را می‎کند.

روسیه ادعا داشت که این اقدام به ملیشه‎ها اجازه خواهد داد تا دوباره بسیج شوند.
روسیه ادعا داشت که این اقدام به ملیشه‎ها اجازه خواهد داد تا دوباره بسیج شوند.

ویتالی چورکین سفیر روسیه در ملل‌متحد در مورد دلیل این ویتو گفت:

"چنانچه می‎دانیم چنین وقفه‎ها از سوی جنگجویان استفاده شده است تا تجهیزات و مواضع شان‌را تقویت بخشند و این مسئله تنها رنجی را که غیر نظامیان می‎کشند بدتر خواهد ساخت."

میشل سیسون معاون سفیر امریکا در ملل‌متحد ازین اقدام روسیه و چین انتقاد کرده و به جلسه شورای امنیت گفت، به یک پیشرفت در مسئله حلب به این سبب دست یافته نشده‌است که روسیه بیشتر متوجه حفظ دست‌آوردهای نظامی‌اش بوده نه کمک به باشنده‎های حلب.

خانم سیسون گفت ویتو کردن قطعنامه متارکه به معنای حکم اعدام مردان، زنان و اطفال بی‌گناه در شهر حلب است.

او افزود:

"بگذارید به شما بگویم که روسیه و چین این قطعنامه را امروز ویتو کردند و به ادامه بمباردمان حلب اجازه دادند. آن‎ها رسانیدن ادویه ابتدایی را به مردمی مانع شدند که بدون این دوا می‌میرند. آن‎ها تخلیه مردم مریض و افراد در حال مرگ را مانع شده‎اند که چانس نجات از شفاخانه‎ها و کلینیک‎های بمبارد شده در شرق حلب را دارند. آن‎ها عرضه مواد غذایی به غیر نظامیانی را مانع شده‎اند که می‎توانند از گرسنگی بمیرند."

متیو ریکرافت سفیر بریتانیا در ملل‌متحد از اقدام چین مبنی بر ویتوی این قطعنامه انتقاد کرده گفت، چین باوجود آن‌که مکرراً از عدم سیاسی شدن این مسئله سخن گفته‎است باوجود آن‎هم در این‌جا جانب روسیه را گرفته‎است که خود یک طرف جنگ در سوریه است.

XS
SM
MD
LG