لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۳

ولسی جرگه: در مورد وزرای سلب صلاحیت شده روی گزینۀ دیگری کار خواهیم کرد


ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که در مورد وزرای سلب صلاحیت شده با حکومت در تقابل نیست بلکه با تمام قوت با حکومت همکاری می‌کند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه روز چهارشنبه در نشست عمومی گفت که ولسی جرگه منحیث یک نهاد قانونی هفت وزیر را مطابق قانون سلب صلاحیت کرده‌است.

وی از حکومت خواست که بجای وزرای سلب صلاحیت شده نامزد وزرای جدید را برای گرفتن رأی اعتماد به ولسی جرگه معرفی کند.

ابراهیمی: بجای وزرای سلب صلاحیت شده نامزد وزرای جدید برای گرفتن رای اعتماد به ولسی جرگه معرفی شوند.
ابراهیمی: بجای وزرای سلب صلاحیت شده نامزد وزرای جدید برای گرفتن رای اعتماد به ولسی جرگه معرفی شوند.

رئیس ولسی جرگه افزود:

"ولسی جرگه منحیث یک ارگان قانونمند تمامی اجراآت‌اش مطابق قانون است و هیچ وقت با حکومت در تقابل نیست و تقابل به نفع افغانستان نیست و ما با تمام قوت از حکومت حمایت می‌کنیم و خواست ما از حکومت اینست که وزرای جدید را به این جرگه معرفی کنند."

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که نزدیک به یک ماه قبل ولسی جرگه افغانستان هفت وزیر حکومت را بدلیل مصرف نکردن ۷۰ فیصد بودجه‌شان سلب صلاحیت کرد.

رئیس جمهور بحث استیضاح و سلب صلاحیت شدن وزرا را برای تفسیر به ستره محکمه فرستاد اما تا هنوز ستره محکمه در این مورد فیصله نکرده‌است.

تلاش کردیم تا نظر ستره محکمه و حکومت را در مقابل این خواست ولسی جرگه داشته باشیم اما مؤفق نشدیم.

از سوی هم هیئت اداری ولسی جرگه تأکید دارد که اگر حکومت وزرای جدید را به این جرگه معرفی نکند آنان بر اساس قانون روی گزینه دیگر غور می‌کنند.

عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگۀ افغانستان
عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگۀ افغانستان

عبدالرؤف انعامی منشی این جرگه به رادیو آزادی چنین گفت:

"بودجه منیحث یک وسیله سیاسی باید استفاده نشود، باید محتاطانه برخورد با آن صورت گیرد ولسی جرگه ابزار های دیگر هم دارد که می‌تواند بالای حکومت فشار بیاورد."

ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه نیز چندی قبل گفته بود که اگر حکومت به جای وزرای سلب صلاحیت شده وزرای جدید را به ولسی جرگه معرفی نکند ولسی جرگه بودجه را تصویب نخواهد کرد.

اما هیئت اداری ولسی جرگه می‌گوید که کمیسیون اقتصادی ولسی جرگه بودجه را بررسی می‌کند و هیچ‌گاه آنان قصد گروگان گرفتن بودجه را ندارند.

از سوی هم محمد نعیم لالی حمیدزی یک عضو ولسی جرگه به مجلس عمومی پیشنهاد کرد که باید هیئت اداری برای حل موضوع وزرای سلب صلاحیت شده با رئیس جمهور افغانستان ملاقات کند.

گزارش: نورالله شایان

مرتبط

XS
SM
MD
LG