لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۹

حکیمی: از ۴۰ تعهد افغانستان در بروکسل ۸ آن کاملاً عملی نشده‌است


وزارت مالیه افغانستان می‎گوید، پس از این تمامی ادارات مکلف اند تا گزارش‌شان در خصوص تعهدات انجام شده با جامعه جهانی را به این وزارت بفرستد.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان روز چهار شنبه در نشست ارزیابی تعهدات انجام شده در کنفرانس بروکسل که در کابل برگزار شده‌بود گفت که کمک‎های جامعه جهانی با حکومت افغانستان مشروط بوده و نیاز است تا همه ادارات در زمینه مسئولیت‎های شان را انجام دهند.

آقای حکیمی می‌افزاید که حکومت این کشور در نشست بروکسل در چهل مورد با جامعه جهانی تعهد نموده اما هشت مورد آن هنوز بگونه درست عملی نشده‎است.

وی در نشست ارزیابی تعهدات انجام شده در کنفرانس بروکسل تأکید نمود که تمامی ادارات باید تا ختم سال مالی گزارش‎های شان در خصوص هشت موردی که بگونه کامل عملی نشده‎است را، با آنان در میان بگذارد.

حکیمی: تمامی ادارات باید تا ختم سال مالی گزارش‎های شان در خصوص هشت مورد که بگونه کامل عملی نشده‎است را، با آنان در میان بگذارد.
حکیمی: تمامی ادارات باید تا ختم سال مالی گزارش‎های شان در خصوص هشت مورد که بگونه کامل عملی نشده‎است را، با آنان در میان بگذارد.

وی اضافه کرد که حکومت افغانستان اکثر تعهدات صورت گرفته با جامعه جهانی را عملی نموده اما افزود که تا پایان سال مالی باید نتیجه اصلاح نظام انتخابات و مبارزه با فساد اداری معلوم باشد و در زمینه اصلاح نظام عدلی و قضایی نیز به جامعه جهانی پاسخ قانع کننده دهد.

او افزود:

"هدف نشست امروز ما این بود، تمام تعهداتی را که با مردم و دوست‎های بین‌المللی خود نموده‌ایم باید آن‌را به زمان معین آن انجام بدهیم. تعهدات را که در نشست بروکسل کرده‌ایم، در مورد آن هشت تعهد که باید تا پایان سال مالی عملی شود از نهادهای مرتبط تقاضا کردیم که گزارش‌شان را با شریک سازند."

به تاریخ چهار و پنج ماه اکتوبر حدود ۷۰ کشور و نماینده‎های سازمان‎های جهانی تعهد ۱۵،۲ میلیارد دالر می‌شود را برای چهار سال با افغانستان نمودند اما جامعه جهانی در بدل این کمک‎ها خواست‎های نیز از افغانستان داشتند.

مبارزه با فساد، اصلاحات در نهادهای عدلی و قضایی، مصونیت حقوق بشری، اصلاحات همه‌جانبه در نظام انتخابات، تأمین حقوق زنان، حکومتداری خوب، حاکمیت قانون و برخی موارد دیگر از خواست‎های مهم جامعه جهانی در بدل کمک‌شان با افغانستان هستند.

اما اینکه با در نظرداشت شرایط کنونی این تعهدات حکومت افغانستان با جامعه جهانی تا چه حد قابل عملی شدن خواهد بود سؤالی است که از عبدالرؤف انعامی عضو هیئت اداری ولسی جرگه پرسیده شد.

وی گفت که حکومت برای آوردن اصلاحات و مبارزه با فساد اراده دارد اما در زمینه عملی شدن آن مشکلاتی موجود است که جامعه جهانی از آن نباید چشم پوشی کند.

انعامی: این‎که جامعه جهانی را قانع سازد تا حدی مشکل است.
انعامی: این‎که جامعه جهانی را قانع سازد تا حدی مشکل است.

او افزود:

"تلاش است اما این‎که جامعه جهانی را قانع سازد تا حدی مشکل است مگر اینکه جامعه جهانی هم چالش‎های داخلی افغانستان را مدنظر بگیرد و دست‌آوردهای کم حکومت را معیار قرار داده بر مبنای آن قضاوت نماید."

آقای انعامی افزود که ولسی جرگه نیز باید با استفاده از حق نظارتی‌اش تلاش نماید تا در خصوص عملی شدن تعهدات حکومت افغانستان با جامعه جهانی و خواست‎های مردم در این زمینه کار نماید.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG