لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۶

ارگ: نظرسنجی "اشیا فوندیشن" در جریان جنگ جاری انجام شده‌است


حکومت افغانستان به نظرسنجی اخیر از سوی مؤسسه اشیا فوندیشن واکنش نشان داده می‎گوید که این نظر سنجی هنگامی صورت گرفته که در مناطق مختلف افغانستان جنگ جریان دارد و زمان نشر سروی حساس است.

حکومت افغانستان می‎گوید باورمندی مردم به پروژه‎های بزرگ، رضایت از مبارزه با فساد اداری در اداره‎ها، اصلاحات و تعهد افغان‎ها برای ماندن در افغانستان به جای مهاجرت به سایر کشورها، از نکات قابل توجه این نظر سنجی است.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت در این نظر سنجی از پیشرفت و کامیابی‎های حکومت افغانستان هم یادآوری شده‎است.

منیه‌پال: در این نظر سنجی از پیشرفت و کامیابی‎های حکومت افغانستان نیز یادآوری شده‎است.
منیه‌پال: در این نظر سنجی از پیشرفت و کامیابی‎های حکومت افغانستان نیز یادآوری شده‎است.

وی افزود:

"دولت افغانستان همچنان مصمم است تا برای رفاه مردم، رشد پایدار اقتصادی و ایجاد فضای مرفه برای همه، با در نظرداشت امکانات دست داشته، تلاش‎ها را ادامه دهد."

معاون سخنگوی ریاست جمهوری، برخی مشکلات را تائید کرده و گفت جنگ نه تنها زنده‎گی مردم را مختل ساخته بلکه کارهای حکومت را نیز با برخی سکته‎گی‎ها روبرو کرده‎است.

اشیا فوندیشن دیروز "چهارشنبه" نتیجه آن نظرسنجی را نشر کرد که از سی و یکم اگست تا اول ماه اکتوبر امسال در ۳۴ ولایت افغانستان صورت گرفته‎است.

در این نظرسنجی با بیش از دوازده و نیم هزار تن از افغانستان صحبت شده‎است.

در نظرسنجی با آنکه از بی‌باوری مردم سخن گفته شده، از دستاوردها و کامیابی‎های حکومت افغانستان نیز یادآوری شده‎است.

اما در آن آمده‎است که بیش از ۶۵ در صد از افغان‎ها به آینده و حکومت‌شان بی‌باور اند.

اشیا فوندیشن می‎گوید بر اساس این نظرسنجی، افغان‎ها گفته‌اند که به آینده‌شان اطمینان و به حکومت اعتماد ندارند.

حکومت افغانستان در اعلامیۀ که پس از نشر گزارش اشیا فوندیشن نشر کرد، از آغاز پروژه‎های بزرگ، مانند خط آهن در آقینه، بند سلما و چندین بند دیگر، کار پروژۀ انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند و سرمایه‌گزاری‎ها در سکتور خصوصی، به عنوان دستاوردهای چشمگیر یادآوری کرده‎است.

در نظرسنجی سالانه اشیا فوندیشن، ۶۵،۹ در صد از میان کسانیکه از ایشان سوال شده، گفته‎اند که وضعیت افغانستان به سوی خرابی روان است.

پارسال که نظرسنجی مشابه صورت گرفته بود، ۵۷،۵ در صد مردم چنین نظر داده بود.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG