لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۲

نیکلسن: طالبان کمتر از ده درصد مناطق افغانستان را در دست دارند


قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان می‎گوید، نیروهای افغان توانایی مقابله با شورشیان را فراتر از سال ۲۰۱۶ دارند.

جان نیکلسن جنرال چهار ستارۀ امریکایی در پایان نشست دو روزۀ وزیران خارجۀ ناتو دیروز در بروکسل پایتخت بلجیم در یک گفتگوی اختصاصی به رادیو آزادی گفت:

"با وجود سال بسیار دشوار، می‎بینیم که طالبان نتوانسته‎اند هیچ شهر افغانستان را تصرف کنند. زیرا نیروهای افغان این شهرها را حفظ کرده‎اند. در پایان امسال اگر به تمام افغانستان نگاه کنیم، دو سوم حصۀ جمعیت مردم در مناطق تحت کنترول و نفوذ حکومت افغانستان زنده‎گی می‎کنند و بر اساس ارزیابی ما طالبان کمتر از ده درصد مناطق افغانستان را در دست دارند."

نیکلسن: اکنون افغانستان صاحب نیروهای خاص هفده هزار نفری است که به گفته او نیرومندترین نیرو در سطح منطقه است.
نیکلسن: اکنون افغانستان صاحب نیروهای خاص هفده هزار نفری است که به گفته او نیرومندترین نیرو در سطح منطقه است.

پیش از گفتگو با رادیو آزادی، جنرال نیکلسن در جریان یک میز گرد به خبرنگاران گفت که نیروهای افغان در جریان امسال با آزمون روبرو شدند ولی مؤفق به درآمدند.

به گونه مثال او گفت که طالبان در جریان امسال هشت بار تلاش کردند تا شهرهای کندز، لشکرگاه، ترینکوت و فراه را تصرف کنند، اما ناکام شدند.

جنرال نیکلسن می‎گوید که بر اساس نظرپرسی‎های اخیر سه چهارم حصۀ افغان‎ها بالای نیروهای امنیتی دفاعی‌شان اعتماد دارند و ۸۷ درصد مردم به این باورند که بازگشت به دورۀ طالبان بد است.

قوماندان مأموریت حمایت قاطع و نیروهای امریکایی در افغانستان همچنین به تقویت سریع نیروهای هوایی افغان در جریان ۲۰۱۶ اشاره کرد و گفت که اکنون پیلوتان افغان در عملیات‎های تدارکاتی و نیز محاربوی نقش مؤثری ایفا می‎کنند.

نیکلسن: نیروهای خاص افغان در برخی از عملیات‎های ضد تروریزم با نیروهای امریکایی در افغانستان هم اشتراک می‎کنند.
نیکلسن: نیروهای خاص افغان در برخی از عملیات‎های ضد تروریزم با نیروهای امریکایی در افغانستان هم اشتراک می‎کنند.

او همچنان گفت اکنون افغانستان صاحب نیروهای خاص هفده هزار نفری است که به گفته او نیرومندترین نیرو در سطح منطقه است و نیروهای خاص افغان در برخی از عملیات‎های ضد تروریزم با نیروهای امریکایی در افغانستان هم اشتراک می‎کنند.

وی افزود:

" باید بگویم که رُشد و افزایش قابلیت نیرو های امنیتی افغان چیزی فوق العاده است که به آن نگریسته شود. زمانی‎که من اولین بار در سال ۲۰۰۶ به افغانستان آمدم، صرف سی هزار تَن در چوکات اُردو موجود بودند و پولیس آموزش ندیده بود. امروز نزدیک به سه صد هزار پولیس و سرباز آموزش دیده داریم. مسایلی اند که بالای آن کار کرد و تمام اُردو این کار را می‎کند. در حقیقت تعداد این نیروها به سرعت افزایش یافته‎است و این در وسط کمپاین دشوار ما چیزی است که صراحتآ اُردوی ما هرگز مجبور به انجام آن نبوده اند. بدین لحاظ این برای من جای خرسندی است که در کنار آن‎ها خدمت می‎کنم و شخصآ رُشد و شایستگی عساکر و پولیس افغان را ملاحظه مینمایم.

نیکلسن گفت که در جریان ۳۵۰ حمله در سال ۲۰۱۶ حدود ۵۰ رهبر شبکه القاعده و نیز ۱۲ رهبر داعش کشته شده‎اند.

به گونه مثال او از کشته شدن فاروق‌القطری، ملا اختر محمد منصور، حافظ سعید خان یاد کرد.

او گفت چون بیست گروه تروریستی در منطقه افغانستان و پاکستان حضور دارند، ازین رو حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان هم به نفع ثبات منطقه است و هم به نفع امنیت ناتو و شریکان بین‌المللی این پیمان نظامی.

نیکلسن: بیست گروه تروریستی در منطقه افغانستان و پاکستان حضور دارند، ازین رو حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان هم به نفع ثبات منطقه است و هم به نفع امنیت ناتو.
نیکلسن: بیست گروه تروریستی در منطقه افغانستان و پاکستان حضور دارند، ازین رو حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان هم به نفع ثبات منطقه است و هم به نفع امنیت ناتو.

او افزود:

" خوب من نمی‎توانمبه نماینده‎گی از اداره جدید امریکا صحبت کنم من با مقامات فعلی در واشنگتن بحث داشتم و آن‎ها به اداره جدید ادامه پالیسی و ماموریت مبارزه با تروریزم را پیشنهاد خواهند کرد. چرا این کار را می‎کنند؟ به خاطریکه می‎بینیم از میان ۹۸ سازمان تروریستی که در جهان شناسایی شده‎اند، بیست سازمان آن در افغانستان و پاکستان فعالیت دارند. ما همچنان یک ایتلاف۳۹ کشور را داریم که از یک - چهارم کشورهای جهان در افغانستان نماینده‎گی می‎کنند، این نیز برای ایالات متحده امریکا بسیار مهم است و فکر می‎کنم که ما شاهد یک پیشنهاد قوی درراستای ادامه این پالیسی خواهیم بود. به این باورم که ادامه این پالیسی برای منفعت امریکا حیاتی است."

هم جنرال نیکلسن و هم ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو گفتند که مأموریت حمایت قاطع فراتر از سال ۲۰۱۶ به هدف آموزش، مشوره و کمک با نیروهای افغانستان ادامه خواهد یافت.

ناتو و شریکان بین‌المللی در نشست وزیران خارجه در بروکسل یک‌بار دیگر وعده سپردند که برای پایداری نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان سالانه نزدیک به چهار میلیارد دالر تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی کمک خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG