لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۰

مقامات افغان: تماس و همکاری روسیه با طالبان یک روند جدید خطرناک است


مقام‎های افغان و امریکایی در مورد روابط میان طالبان و روسیه ابراز نگرانی می‎کنند.

مقام‎های حکومت افغانستان و مسئولان نظامی امریکا می‎گویند که همکاری روسیه با طالبان وضعیت امنیتی افغانستان را بیشتر پیچیده خواهد ساخت.

نشر گزارش‎ها در مورد دیدار نماینده‎های روسیه و طالبان، سبب نگرانی شدید مقام‎های افغان و امریکایی شده‎است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام بلند پایه افغان که از وی نام برده نشده می‎نویسد که تماس و همکاری روسیه با طالبان یک روند جدید خطرناک است.

گزارش‎ها در مورد نشست‎های نماینده‎گان روسیه و طالبان در مسکو و تاجکستان، مقام‎های استخباراتی افغانستان را به تشویش انداخته‎است و ترس دارند که این ارتباط شاید تا سرحد فراهم آوری اسلحه و منابع مالی به طالبان رسیده باشد.

رویترز به نقل از قسیم جنگل‌باغ قوماندان امنیه ولایت کندز خبر می‎دهد که ملا عبدالسلام والی نام نهاد طالبان برای کندز از این گروه در نشست میان روسیه و طالبان در تاجکستان نماینده‎گی کرده‎است.

در همین حال یک منبع ریاست جمهوری افغانستان که نمی‎خواهد نامش فاش شود گفته‎است که مقام‎های روسی با طالبان در مسکو نیز دیدار کرده‎اند.

از سوی دیگر جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته‎است که روسیه تلاش می‎کند تا زمینه را برای مشروعیت بخشیدن طالبان مساعد سازد.

مقام‎های امریکایی و افغان پیش ازین نیز گفته‎اند که روسیه به بهانه سرکوب داعش، تماس‎ها را با طالبان برقرار کرده‎است.

طالبان مسلح تماس این گروه را با روسیه رد نکرده و گفته‎اند که روس‎ها از سال ۲۰۰۷ به این‌سو با طالبان در تماس اند و این ارتباط تا حمایت سیاسی و معنوی محدود است.

برخی منابع ریاست جمهوری افغانستان به خبرگزاری رویترز گفته‎است که بر اساس معلومات آن‎ها، تماس‎های طالبان و روسیه تا حال جنبه سیاسی دارد.

ماریا زخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه به روز چهارشنبه گفت، مسکو پیوسته گفته‎است که هیچ‌گونه تماس پنهان و یا گفت‌وگو با طالبان نداشته و نه‌هم مسکو از طالبان حمایت کرده‎است.

الکساندر مانتیتسکی سفیر روسیه در کابل هم در دیدار با رئیس مشرانو جرگه افغانستان این را رد کرده‎است که گویا کشورش از طالبان پشتیبانی می‎کند.

حکومت افغانستان می‎گوید که از تمام کشور‎های همسایه و منطقه انتظار دارد تا روابط‌شان را در سطح دولت‎ها حفظ کنند.

مرتضوی: حکومت افغانستان به حیث یک حکومت مستقل انتظار دارد که تمام کشورهای منطقه و همسایه در پَرتَو رابطه نیک و احترام متقابل رابطه دولت با دولت را با افغانستان داشته باشد.
مرتضوی: حکومت افغانستان به حیث یک حکومت مستقل انتظار دارد که تمام کشورهای منطقه و همسایه در پَرتَو رابطه نیک و احترام متقابل رابطه دولت با دولت را با افغانستان داشته باشد.

شاه حسین مرتضوی یک معاون سخنگوی ریاست جمهوری درین مورد به رادیو آزادی گفت:

"حکومت افغانستان به حیث یک حکومت مستقل انتظار دارد که تمام کشورهای منطقه و همسایه در پرتو رابطه نیک و احترام متقابل رابطه دولت با دولت را با افغانستان داشته باشد و همین رابطه سبب می‎شود که همکاری‎های ما بیش از هر وقت دیگر با این کشورها بیشتر شود."

گزارش‎ها در مورد آنچه تماس‎های روسیه با طالبان خوانده می‎شود، نگرانی‎های را در داخل افغانستان به وجود آورده‎است که حمایت روسیه از طالبان یک تحول جدید در جنگ افغانستان خواهد بود و موانع دیگر را در برابر تلاش‎های صلح درین کشور به میان خواهد آورد.

XS
SM
MD
LG