لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۵

برخی سناتوران: موضوع مهاجرین افغان در یونان بطور جدی بررسی شود


برخی اعضای مشرانوجرگه افغانستان از وزارت خارجه می‌خواهند تا مشکلات مهاجرین افغان در یونان را به گونۀ جدی بررسی کرده و با مقامات آن کشور در این زمینه صحبت نماید.

اعضای مشرانو جرگه همچنان گفتند که برخی از مهاجرین افغان در یونان بخاطر پیدا کردن لقمه نان حتی به کارهای غیر اخلاقی و فحشا رو آورده‌اند.

آصف صدیقی یک‌تن از اعضای مشرانو جرگه روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، وزیر امور خارجه بخاطر حل مشکل مهاجرین افغان مقیم یونان باید موقف گیری جدی داشته باشد.

وی افزود:

" تماس‌های که صورت گرفته افغان‌های مقیم یونان در بدترین شرایط قرار دارند و بر برخی مسایل آنها رو آورده‌اند که حتی یاد کردن آن برای ما قابل شرم است، برای ما افغان‌ها ننگ است که این مسایل را یاد کنیم ولی آنها تمام مسایل را بخاطر مجبوریت‌های که دارند انجام می‌دهند، خواست ما از وزارت خارجه اینست که سفیر یونان در افغانستان را احضار نماید و این مسئله را به گونه جدی بررسی کند."

آقای صدیقی همچنان گفت، حکومت اگر توانایی حل مشکلات مهاجرین در یونان را ندارد باید حداقل برای انتقال مجدد آنها به کشور تدابیری روی دست گیرد.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که پیش از این نیز گزارش‌های از وضعیت دشوار مهاجرین افغان در کمپ‌های یونان به نشر رسیده‌است.

تعدادی از مهاجرین غیر قانونی در یونان
تعدادی از مهاجرین غیر قانونی در یونان

گفته شده که اکثریت مهاجرین افغان خوراک و پوشاک نداشته و به خدمات صحی نیز نیاز دارند.

اتریش و یونان از جمله کشورهای اند که مهاجرین غیر قانونی سعی می‌نمایند تا از آن طریق خود شانرا به سایر کشور‌های اروپایی برسانند.

هفته گذشته فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه نیز وضعیت مهاجرین افغان در یونان را نگران کننده عنوان کرده گفت که وزارت خارجه باید بخاطر حل مشکلات آنها اقدام جدی نماید.

از سوی هم مقامات وزارت خارجه می‌گویند یک هیئت افغانی بخاطر حل مشکلات مهاجرین افغان در یونان به آن کشور سفر خواهد کرد.

شکیب مستغنی: هیئت افغانی به زودی به یونان سفر می‌کند.
شکیب مستغنی: هیئت افغانی به زودی به یونان سفر می‌کند.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت در مورد چنین گفت:

" دولت جمهوری افغانستان از جانب یونان تقاضا کرده تا با سفر هیئت جمهوری اسلامی افغانستان به آن کشور موافقه نمایند تا آن هیئت به یونان رفته و مراحل رسیدگی به مشکلات مهاجرین افغان را نیز آغاز نمایند و هم کار تدارکاتی ایجاد سفارت افغانستان را انجام دهد خوب اخیراً جانب یونان به سفر این هیئت موافقه کرده و هیئت افغانی به زودی به آن کشور سفر خواهد کرد."

نا امنی، بیکاری، افزایش مشکلات اقتصادی و عدم فرصت‌های شغلی مناسب از عواملی گفته شده که به گفته اعضای مشرانو جرگه اتباع افغانستان را مجبور به مهاجرت‌های غیر قانونی کرده‌است.

آصف صدیقی همچنان گفت، اگر حکومت زمینه‌های مناسب زندگی و کار را در داخل کشور برای مردم بخصوص جوانان مساعد سازد تا اندازۀ از مهاجرت‌های غیر قانونی جلوگیری خواهد شد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG