لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۵

CIA: مداخله روسیه در انتخابات امریکا به پیروزی ترمپ کمک کرده‌است


ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا یا (سی آی‌ ای) نتیجه گیری می‎کند که مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ماه گذشته در پیروزی دونالد ترمپ، کمک کرده‌است.

واشنگتن پست در این گزارش از قول تعدادی از مقام‌های امریکایی که نخواستند نام‌های‌ شان افشاء شود می‌گوید، اداره استخبارات مرکزی امریکا پس از مشخص ساختن ارتباط تعدادی از افراد با حکومت روسیه به این نتیجه رسیده‌است که انتخاب دونالد ترمپ، هدف روسیه بود.

این افراد، هزاران ایمیل هک شدۀ کمیته ملی حزب دیموکرات، رئیس کمپاین انتخاباتی خانم کلنتن و تعدادی دیگر را به ویکی لیکس سپرده‌اند.

این افراد بخشی از عملیات گستردۀ روسیه می‌باشند که در رقابت‌های انتخاباتی امریکا به هدف پیروزی ترمپ و کاهش چانس خانم کلنتن دست به این اقدام زده‌اند.

ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا در ماه اکتوبر پیش از برگزاری انتخابات، روسیه را به حملات سایبری و انترنتی متهم کرده بود.

سی آی ای در آن زمان گفته بود که حملات انترنتی روسیه به هدف اختلال سیستم انتخاباتی صورت می‌گیرد، نه اینکه زمینه برنده شدن دونالد ترمپ را افزایش دهد.

اما در گزارش واشنگتن پُست آمده‌است که ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا یا سی‌آی ای گزارش خود از ارزیابی در این مورد را به کانگرس امریکا ارائه می‎کند.

اکنون سناتوران می‌گویند که پیروزی ترمپ در این انتخابات هدف روسیه بود.

قبل از این بارک اوباما رئیس جمهور امریکا به رئیس جمهور روسیه هشدار داده بود، اما ولادیمیر پوتین در آن زمان هر گونه مداخله در انتخابات امریکا را رد کرده گفته بود:

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه

"من می‌خواهم به همه به شمول متحدین امریکایی خود اطمینان دهم که ما برای اختلال کمپاین انتخاباتی امریکا هیچگونه تمایلی نداریم."

اما دونالد ترمپ گفته که مطمین نیست، روسیه به حملات سایبری دست داشته باشد.

در جریان کمپاین انتخاتی امریکا برای ریاست جمهور این کشور، فرستادن ایمل‌های هک شده به ویکی لیکس برای هلیری کلنتن یک ضربه بزرگ بود. اما بنیان گذار ویکی لیکس این اتهام را نپذیرفته که مرجع ارسال این ایمیل‌ها روسیه بوده‌است.

در گزارش نشر شده در روزنامه واشنگتن پُست، آمده‌است که ادارۀ مرکزی استخبارات امریکا چنین معلومات موثق را ندارد تا نشان دهد که یک شخص مستقیماً مرتبط به روسیه این ایمل‌های هک شده را به ویکی لیکس فرستاده‌است.

آنها می‌گویند، این افراد کارکنان درجه اول حکومت روسیه نه، بلکه کارمندان رده دوم حکومت می‌باشند.

XS
SM
MD
LG