لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۲

ادارۀ مستقل هوانوردی: از پرواز طیارات بطور جدی نظارت می‌شود


در حالی که نگرانی‌ها در خصوص مصئونیت پرواز طیارات در افغانستان وجود دارد، اما ادارۀ مستقل هوانوردی ملکی افغانستان اطمینان می‌دهد که از چگونگی پرواز طیارات شرکت‌های هوایی نظارت جدی صورت می‌گیرد.

حامد ظاهر رئیس ادارۀ مستقل هوانوردی ملکی افغانستان روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، طیارات شرکت‌های هوایی قبل از پرواز در داخل و خارج کشور چک تخنیکی و فنی می‌گردد.

آقای حامد به مسافرین اطمینان داد که با خاطر راحت توسط طیارات شرکت‌های هوایی پرواز نمایند.

وی گفت:

"من به هموطنان خود وعده می‌دهم که ادارۀ هوانوردی ملکی افغانستان همیشه از تمام طیارات که مصروف خدمات هوانوردی ملکی در افغانستان است، از آنها نظارت دارد و همیشه آنها را چک می‌کند و برای هموطنان خود می‌گویم که با خاطر آرام پرواز کنند انشاالله کدام مشکلی نیست."

این اظهارات پس از آن بیان می‌گردد که روز گذشته یک طیاره مسافربری مربوط به شرکت هوایی صافی در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی دچار عارضه تخنیکی گردیده و سبب بسته شدن خط رنوی به روی پروازهای دیگر گردید.

محمود شاه حبیبی معاون این اداره می‌گوید، تحقیقات در مورد این طیاره ادامه دارد.

اما مسئولان اداره مستقل هوانوردی ملکی این عارضه‌های تخنیکی را بسیار نگران کننده ندانسته و می‌گویند چنین موارد در کشورهای منطقه و جهان نیز وجود داشته است.

این در حالیست که اخیراً یک طیاره مسافربری (PIA) پاکستان با چهل و هشت سرنشین و عمله طیاره در شمال آن کشور سقوط کرده و تمام سرنشینان آن به شمول عمله پرواز کشته شدند.

قبل از آن یک طیاره مسافربری پاکستانی که از کانادا به سمت لاهور در حرکت بود به سبب بند شدن تشناب طیاره در منچستر کشور انگلستان نشست اضطراری کرد.

قرار گزارش، برخی از طیارات مسافربری ملکی و نظامی دیگر کشورها نیز در برخی کشورها بشمول افغانستان دچار عوارض تخنیکی شده و نشست اضطراری کرده‌است.

در این حال برخی از پیلوت‌های شرکت‌های هوایی نیز نظارت جدی از طیارات را تائید می‌کنند اما می‌گویند در برخی میدان‌های هوایی ولایات مشکلات وجود دارد.

میرویس تنیوال یکی از پیلوتان شرکت هوایی آریانا در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"کمبود بعضی رادیونرگیشن‌های که در دنیا مروج است اگر در میدان‌های اطراف هم داشته باشیم مثلاً در هرات را که ایتالوی‌ها کمک کردند اما رنوی اش موج دارد این چیزهایست که اگر هوانوردی در مورد آن توجه کند نشست و برخاست طیارات آسان تر می‌شود."

وی همچنان از کوچک بودن ترمینل میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی نیز انتقاد کرده و می‌گوید به سبب ازدحام مسافرین برخی اوقات باعث ایجاد مشکل در پروازها می‌شود.

اما رئیس ادارۀ مستقل هوانوردی ملکی افغانستان اطمینان می‌دهد که تلاش‌ها برای وسعت دادن ترمینل میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی جریان داشته و قبل از این کارهای زیادی در بخش معیاری شدن میادین هوایی ولایات صورت گرفته است.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG