لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۳

دهیل: امریکا راه بیرون رفت از افغانستان را مشاهده نمی‌کند


دهیل

روزنامۀ دهیل (The Hill) چاپ امریکا در شماره اخیر خود، با اشاره به تلاش‌های صلح در افغانستان تحت عنوان "در مورد نقش امریکا در گفتگوهای صلح با طالبان" می‌نویسد:

طالبان مسلح که بخشی زیاد قلمرو افغانستان را تصرف کرده‌اند، خود را به ۳۲۰ کیلومتری شهر کابل رسانیده‌اند. شورشیان گروه دولت اسلامی (داعش) نیز در شرق افغانستان سر بلند کرده‌اند و نیروهای امنیتی افغانستان در چندین جبهه بطور ضعیف می‌جنگند.

به نوشته روزنامۀ دهیل (The Hill)، این جنگ باعث آن شده است تا نیروهای امریکایی دوباره داخل میدان محاربه شوند و ایالات متحده راه بیرون رفت از افغانستان را مشاهده نمی‌کند.

روزنامۀ دهیل می‌نویسد، حالا که دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحده بالای تشکیل ادارۀ جدید این کشور کار می‌کند، زمان آن فرا رسیده‌است تا امریکا بالای استراتیژی این کشور در افغانستان غور کند.

به نوشتۀ روزنامه، جنگ و عملیات نظامی برای تأمین یک صلح پایدار در افغانستان راه حل موثر نیست، بلکه تأمین صلح از طریق مصالحه ممکن است.

روزنامۀ دهیل در ادامۀ این گزارش می‌نویسد:
برای رسیدن به این هدف لازم است تا ایالات متحدۀ امریکا با حکومت افغانستان و متحدان منطقوی اش بطور مشترک کار کند تا رهبران طالبان برای حاضر شدن به میز مذاکرات تشویق شده، از جنگ و خشونت‎ها دست کشیده و به پروسۀ صلح بپیوندند.

بزنس ستندرد

نشریۀ بزنس ستندرد با اشاره به روابط پُر تنش اسلام آباد با کابل تحت عنوان "پاکستان می‌خواهد مذاکرات صلح را با افغانستان انجام دهد" از قول سرتاج عزیز مشاور امور بین‌المللی صدراعظم پاکستان می‌نویسد که گفته است:
اسلام آباد تلاش می‌کند با افغانستان گفتگوهای صلح را انجام دهد، اما جای تأثر است که برخی عناصر در داخل افغانستان نمی‌خواهند که این گفتگوها صورت بگیرد.

به گفتۀ سرتاج عزیز این عناصر باعث افزایش شک و تردید در مورد پاکستان شده‌اند و ادارۀ استخبارات افغانستان جلو گفتگوهای طالبان را با حکومت افغانستان گرفته است.

به نوشتۀ نشریه بزنس ستندرد سرتاج عزیز گفته است، ادارۀ استخبارات افغانستان با اعلان خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر سابق طالبان دومین دور گفتگوهای صلح بین حکومت این کشور و طالبان را لغو کرد. به گفته وی پاکستان تلاش کرده‌است تا این پروسه را جاری نگهدارد، اما اظهارات ضد پاکستان برخی سیاستمداران افغان بالای این فضا تأثیر منفی وارد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG