لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

فخری: برای مبارزه با فساد مقامات باید سیاست واحد را اختیار کنند


اداره عالی مبارزه با فساد اداری مصلحت‌های سیاسی و قومی را یک چالش بزرگ در برابر مبارزه با این پدیده در کشور می‌داند.

سید حسین فخری رئیس این اداره روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که هر چند یک سلسله اقدامات از سوی حکومت در امر مبارزه با فساد اداری صورت گرفته اما تا زماینکه یک سیاست واحد در رهبری سیاسی بوجود نیاید، کار بجای نخواهد رسید.

فخری: تا زماینکه یک سیاست واحد در رهبری سیاسی بوجود نیاید، کار بجای نخواهد رسید.
فخری: تا زماینکه یک سیاست واحد در رهبری سیاسی بوجود نیاید، کار بجای نخواهد رسید.

وی در ادامه گفت:

"برای موفقیت مبارزه با فساد اداری ما به یک سیاست و پالیسی واحد مقامات عالی رتبه دولتی جدا نیاز داریم، دیدگاه‌های گوناگون و یا ناهمگون در این عرصه موفقیت را به چالش می‌کشاند."

سران حکومت همواره گفته اند که حکومت برای مبارزه جدی و عملی با فساد اداری پابند است.

آقای فخری، ادامه جنگ و موجودیت ادارات موازی را نیز چالش و مانع عمده در برابر مبارزه با فساد اداری در کشور می‌خواند.

در کنار اینکه موانع اساسی در برابر مبارزه با فساد اداری درین گزارش برجسته شده اما اکنون پرسشی به میان می‌آید که عوامل فساد اداری در کشور چیست؟

به باور مقام‌های اداره عالی مبارزه با فساد اداری، عدم رعایت شایسته سالاری در ادارات، بحث‌های قومی و سیاسی، مشکلات اقتصادی، حضور گروه‌های مافیایی و عدم رسیدگی به قضایای فساد اداری از عوامل عمده فساد اداری در سطح کلان است.

اما مسئولان مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری می‌گویند که دوسیه‌های بزرگ فساد اداری تحت کار آنها قرار دارد.

رسولی: دوسیه‌های بزرگ فساد اداری تحت کار قرار دارد.
رسولی: دوسیه‌های بزرگ فساد اداری تحت کار قرار دارد.

جمشید رسولی سخنگوی این مرکز به رادیو آزادی گفت:

"وقتیکه از جرایم سنگین فساد اداری صحبت می‌کنیم به این معناست که قضایای افراد در رده‌های بلند حکومتی در این مرکز به بررسی گرفته می‌شود یا وجوه حاصله از جرایم سنگین است که بر اساس این دو اصل بیشتر قضایا از سوی این مرکز مورد رسیدگی قرار می‌گیرد."

با آنکه حکومت از اقدامات جدی در این راستا سخن زده‌است اما آگاهان بدین باور اند که تنها با حرف زدن مبارزه نمی‌شود و باید گام‌های عملی برداشته شود.

بشیر بیژن یکی از آگاهان امور می‌گوید، فساد پیشه گان در درون حکومت نفوذ دارند و این مسئله سبب شده تا حکومت نتواند در مبارزه با این پدیده پیروز شود.

احمد ضیا مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب از دخیل بودن برخی مقامات عالی رتبه در قرارداد های بزرگ و فساد اداری سخن زده‌است.

به گفته وی، تا زمانیکه مبارزه با فساد در رده های بلند سیاسی آغاز نشود، مبارزه در سطح پایین کارایی نخواهد داشت.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG