لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

جوانان افغان به دلیل نبود کار کشور را ترک می‎کنند


شماری از جوانان افغان می‎گویند به دلیل نبود کار و نا امنی‎ها، کشور را ترک می‎نمایند.

بیکاری، پایین بودن سطح اقتصاد، افزایش نا امنی و سایر موارد از جمله عوامل ترک کشور از سوی این جوانان عنوان شده‎است.

این جوانان می‎گویند، آن‎ها به هدف داشتن زنده‎گی خوب و یافتن کار مناسب کشور را ترک می کنند.

برخی از این جوانان که بخاطر اخذ پاسپورت به ریاست پاسپورت آمده اند در صحبت با رادیو آزادی گفتند، با آنکه آن‎ها تحصلات عالی شان را نیز به پایان رسانیده و لیسانس در دست دارند اما در هیچ ارگانی برای آن‎ها کار داده نمی‎شود.

این جوانان از حکومت می خواهند تا امنیت را تامین و زمینه‎های کاری را برای آن‎ها مساعد سازد در غیر آن فرار جوانان از کشور بیشتر از این خواهد شد.

مقیم و عنایت الله دو تن از جوانان که تحصیلات شانرا تمام کرده‎اند در این مورد چنین می‎گویند.

ایجاد فرصت‎های کاری دوامدار، بهترین راه برای ماندن جوانان در افغانستان عنوان شده‌است.
ایجاد فرصت‎های کاری دوامدار، بهترین راه برای ماندن جوانان در افغانستان عنوان شده‌است.

وی افزود:

" من به دلیلی خارج می روم زیرا از پوهنتون پلتخنیک کابل به درجه اول فارغ شده‎ام اما بدبختانه که در کشور ما زمینه کار مساعد نیست به هر دفتر که ما سی وی می بریم قبول نمی‎شیم این‎جا آمدیم بخاطر این‎که پاسپورت بگیریم و خارج بروم."

"ما بخاطر کار می‎رویم نظر به چشم دید خودم شصت در صد جوانان بخاطر کار آمده اند که پاسپورت بگیرند و به کشورهای اروپایی بروند آن‎ها یا به ایران، ترکیه و یا هم کشورهای اروپایی می‎روند."

این جوانان همچنان می‎گوید تنها راه موثر جلوگیری از مهاجرت‎های جوانان به خارج، تامین امنیت و ایجاد فرصت‎های کاری برای آن‎ها می‎باشد و حکومت باید در این زمینه توجه جدی نماید.

ازسوی هم شماری از عریضه نویسان که در مقابل ریاست پاسپورت وزارت داخله فعالیت می‎کنند نیز تائید کردند که روزانه عریضه ده‎ها جوان را که قصد رفتن به خارج از کشور را دارند می‎نویسند.

مشتاق عریضه نویس در این مورد می‎گوید:

" رفتن جوانان به خارج در مقایسه با گذشته بیشتر گردیده است حد اوسط ما روزانه ۳۰ الی ۴۰ عریضه نوشته می‎کنیم این در حالیست که قبلا ده عریضه هم نداشتیم که بنویسیم این مسئله نشان می‎دهد که خارج شدن هموطنان ما از کشور بسیار زیاد شده و بیشتر آن‎ها را جوانان تشکیل می‎دهد."

علاوه بر این شماری از جوانان افغان به گونه غیر قانونی نیز به کشورهای اروپایی سفر می‎کنند.

گفته می‎شود که این سفرها خالی از خطر نبوده و صدها افغان در راه رفتن به اروپا از راه‎های غیر قانونی جان باخته و هزاران تن دیگر شان هنوز هم در مرز یونان و مقدونیه در وضعیت بسیار وخیم بسر می‎برند.

مشکلات جوانان را با مقامات حکومتی در میان گذاشتیم آن‎ها گفتند که ایجاد فرصت‎های شغلی برای قشر جوان از اولویت‎های کاری حکومت است.

میثم: حکومت تلاش می‎کند بیشتر از این‎ها فرصت‎های شغلی را برای جوانان مساعد سازد.
میثم: حکومت تلاش می‎کند بیشتر از این‎ها فرصت‎های شغلی را برای جوانان مساعد سازد.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" برنامه میثاق شهروندی که در سرتاسر افغانستان در سه مرحله و ۳۶ هزار قریه را تحت پوشش قرار می‎دهد که این پروسه می‎تواند فرصت‎های شغلی دایمی و موقت را برای جوانان ایجاد کند عملا کار روی این پروسه جریان دارد و حکومت تلاش می‎کند بیشتر از این‎ها فرصت‎های شغلی را برای جوانان مساعد سازد."

کارشناسان امور می‎گویند، نسل جوان نسل کاری مملکت است و زمانی‎که جوانان نباشد ظرفیت کاری و نیروی فکری از کشور فرار می‎کند و این مسئله برای اقتصاد، سیاست کشور تاثیر منفی بجا می‎گذارد.

یونس فکور یکتن از این کارشناسان تاکید می‎کند که باید حکومت زمینه‎های کاری را برای نسل جوان در کشور فراهم نماید در غیر آن فرار روز افزون جوانان و بی اعتمادی آن‎ها بر حکومت بیشتر از این خواهد شد که به یقین عاقبت خوب در قبال نخواهد داشت.

XS
SM
MD
LG