لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

چین در مورد بازنگری روابط امریکا و تایوان ابراز نگرانی کرده‎است


مقامات چین در مورد اظهارات تازه رئیس جمهور منتخب امریکا مبنی بر بازنگری روابط امریکا با تایوان، ابراز نگرانی کرده‎است.

جینگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین امروز دوشنبه گفت، اظهارات اخیر دونالد ترمپ احتمال خراب شدن روابط امریکا و چین را بیشتر ساخته‎است.

چین جزیره تایوان را که دارای حکومت مستقل است، بخشی از خاک خود می‎داند.

ترمپ در مورد بازنگری پالیسی چین واحد ابراز نظر نموده می‎افزاید که امریکا باید خود را به قبول این پالیسی مقید نسازد.

ایالات متحده امریکا از سال ۱۹۷۹ میلادی بدینسو از پالیسی چین واحد پیروی نموده و تنها با پینکنگ روابط دیپلوماتیک دارد. اما با انتخاب شدن ترمپ به عنوان رئیس جمهور جدید امریکا این روابط با خطر برهم خوردن مواجه‎است.

دونالد ترمپ به روز یکشنبه به تلویزیون فاکس نیوز گفت تا زمانی‎که کشورش به شمول تجارت در بخش‎های مختلف با چین به توافق نرسیده‎است، خود را متعهد به پالیسی چین واحد نمی‎داند.

ترمپ: نمی‎دانم چرا باید به این پالیسی مقید باشیم.
ترمپ: نمی‎دانم چرا باید به این پالیسی مقید باشیم.

او افزود:

"من در مورد پالیسی چین واحد خوب می‎دانم، اما این را نمی‎دانم که چرا باید به این پالیسی مقید باشیم، مگر این‎که چین به شمول تجارت در بخش‎های مختلف دیگر با ما توافق کند."

ترمپ همچنان گفته‎است که نمی‎خواهد چین به او دیکته کند.

وی این اظهارات را تقریبا یک هفته بعد از آن ابراز کرده‎است که با رئیس جمهور تایوان تسای اینگ وین تماس تلیفونی برقرار نمود که خشم چین را بر انگیخت.

ترمپ بعد از تماس تلیفونی با رئیس جمهور تایوان در صفحه تویتر خود با نشر پیامی از پالیسی‎های اقتصادی و نظامی چین انتقاد کرد.

وی در زمان مبارزات انتخاباتی اش تعهد سپرده بود که چین را به عنوان منبع مداخله در ارزها، معرفي خواهد کرد.

ترمپ در این پیام صفحه تویتر خود چنین گفته‎است:

"آیا زمانی‎که چین می‎خواست ارزش پول خود را پایین بیاورد، از ما پرسیده بود؟ زمانی‎که بالای واردات محصولات ما مالیات سنگینی وضع نمود و یا زمانی‎که در آب‎های جنوب چین تاسیسات بزرگ نظامی بنا کرد، از ما پرسیده بود؟ فکر نمیکنم!"

سخنگوی وزارت خارجه چین به روز دوشنبه در یک نشست خبري درپیکنگ از حکومت آینده امریکا خواسته‎است که حساسیت موضوع تایوان را درک نموده، از پالیسی چین واحد پیروی نماید و همچنان برای جلوگیری از عواقب ناگوار روابط دو کشور در آینده، در مورد موضوعتایوان از احتیاط کار بگیرد.

XS
SM
MD
LG