لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

شماری از موترداران افغان به علت اخاذی‌های غیر قانونی اعتصاب کردند


شماری از دریوران و موترداران باربری افغان در اعتراض به اخاذی‎های غیر قانونی از سوی ادارات مختلف در مسیر شاهراه‎ها اعتصاب کاری کرده‎اند.

اتحادیه مشترک باربری برخی ولایت‎های افغانستان و شماری از راننده گان می‎گویند، باج دهی در مسیر شاهراه‎ها آنان را مجبور به اعتصاب کاری کرده‎است.

آنان می‎گویند، در مسیر شاهراه‎ها به نام‎های تکس شاروالی، خدمات شهری، ترانسپورتی، از سوی وزارت‎های فواعد عامه، امور داخله و سایر نهادها به طور غیرقانو پول گرفته می شود.

آنان این اعتصاب را روز دوشنبه در کابل آغاز کرده می‎گویند تا زمانی‎که به مشکلات شان رسیده‎گی نشود به کار آغاز نخواهند کرد.

نظر: اخاذی‎های غیرقانونی در همه جا است.
نظر: اخاذی‎های غیرقانونی در همه جا است.

ملک محمد نظر مسئول یکی از اتحادیه‎های باربری روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی در مورد مشکلات شان چنین گفت:

"اخاذی‎های غیرقانونی در همه جا است، در ترازوها جریمه‎های غیرقانونی اخذ می‎شود، کتابچه خط سیر ترانسپورت که منبع فساد است، چندین سال است که به حکومت مراجعه می‎کنیم اما صدای ما شنیده نشد."

آقای محمد نظر می‎گوید، وسایط آنان بیشتر در انتقالات داخلی و خارجی ماننده پاکستان و ایران مصروف کار بوده و به کشور خدمات ترانسپورتی ارایه می کند، اما آنان را به کار اجازه نمی‎دهند.

نادر یکی از راننده‎گان وسایط باربری می‎گوید، آنان از تورخم تا کابل پول‎های زیاد به گونه غیرقانونی می‎پردازند.

او افزود:

"هر آن جای که عسکر است یا ترافیک، لباس نظامی دارد تیلر را توقف می‎دهد، به زور و غیرقانونی پول می‎گیرد."

این در حالیست که پیش از این وزارت داخله افغانستان گفته‎است که آنان به مسئولان امنیتی وظیفه سپرده اند تا جلو افرادی را که به نام پولیس پول اخذ می‎کنند، شناسایی و گرفتار نمایند.

قبل از این نیز نگرانی‌ها از باج گیری‌ها ابراز شده بود.
قبل از این نیز نگرانی‌ها از باج گیری‌ها ابراز شده بود.

اتحادیه‎های باربری حدود پانزده روز قبل نیز مشکلات شان را با رسانه‎ها شریک ساخته و گفته بودند که اگر به خواست‎های شان رسیده‎گی نشود به اعتصاب کاری دست خواهند زد.

از سوی دیگر وزارت ترانسپورت افغانستان این اقدام اتحادیه‎های باربری را به ضرر انتقالات روزمره کشور و مردم خواندهمی‎گوید، برخی این شرکت‎ها کارهای غیرقانونی را انجام می‎دادند.

حکمت الله قوانج سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، این اعتصاب پس از لغو فعالیت اتحادیه‎های باربری و جلوگیری از عملکرد غیرقانونی راننده‎گان و موترداران باربری صورت می‎گیرد.

او افزود:

"یکتعداد به نام شرکت و اتحادیه ترانسپورتی خود اخاذی می‎کردند، اکنون دست شان کوتاه شده، آنان با موترداران پاکستانی در ارتباط بودند و پول می‎گرفتند، منافع ملی را درنظر نداشتند، کارهای غیرقانونی را انجام می‎دادند، حالا که فعالیت کرده نمی‎توانند، طبعاً که شکایت دارند که اخاذی وجود دارد."

این در حالیست که وزیرمالیه افغانستان نزدیک به بیست روز قبل گفته بود که تا سه هفته آینده طرحی را برای جلوگیری از جمع آوری پول‎های غیر قانونی در بنادر و شاهراه‎های کشور آماده می‎کنند.

موترداران افغان به علت اخاذی‌های غیر قانونی اعتصاب کردند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:06 0:00

اکلیل حکیمی گفته‎است که شورای عالی اقتصادی فیصله کرده تا در درازمدت تمامی بنادر افغانستان معیاری شده و جمع آوری پول تکس، ترانزیت و سایر موارد از طریق یک مرجع واحد صورت گیرد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG