لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۹

دلبر نظری: ۸۷ درصد زنان در افغانستان با خشونت رو به رو اند


مقام‌های ریاست اجرائیه می‌گویند، کمپاین شانزده روزه منع خشونت با زنان یک برنامه موفق بود و حکومت تلاش دارد تا با اقدامات جدی خشونت با زنان را کاهش دهد.

نشستی که به همین مناسبت از سوی ریاست اجرائیه دایر شده بود دلبر نظری وزیر امور زنان گفت، هر چند زنان در کشور با خشونت‌های روبرو اند اما حکومت به شدت در تلاش این است تا موارد خشونت با زنان را کاهش دهد.

وی اظهار داشت که با وجود این تلاش‌ها هنوز هم چالش‌ها در برابر زنان به گونه کامل مرفوع نشده‌است.

نظری: حکومت به شدت در تلاش این است تا موارد خشونت با زنان را کاهش دهد.
نظری: حکومت به شدت در تلاش این است تا موارد خشونت با زنان را کاهش دهد.

وی گفت:

" هشتاد و هفت فیصد زنان در طول زندگی‌شان با یک نوع از خشونت مواجه بوده‌اند، شصت و دو فیصد‌ شان اشکال مختلف خشونت را تجربه کردند، در عین حال ۵۹ فیصد زنان مجبور به ازدواج اجباری شدند و ۵۷ فیصد عروسان در هنگام ازدواج کمتر از شانزده سال عمر داشتند."

مقام‌ها در حالی از شدت تلاش‌ها برای کاهش خشونت با زنان خبر می‌دهند که اخیراً رویداد‌های جدی خشونت با زنان در برخی نقاط افغانستان به وقوع پیوسته است.

امسال به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان وزارت زنان کمپاین شانزده روزه را به هدف آگاهی دهی مردم نسبت به حقوق و جایگاه زنان شانزده روز پیش آغاز کرده بود که به روز دوشنبه به پایان رسید.

انجنیر محمد خان معاون اول رئیس اجرائیه عدم آگاهی مردم، رسم و رواج‌های نا پسند و ضعیف بودن اقتصاد را از عوامل مهم خشونت با زنان می‌داند.

وی اظهار داشت که حکومت در تلاش این است تا از طریق برنامه‌های علمی رویداد‌های خشونت با زنان را کاهش دهد.

محمد خان: عدم آگاهی مردم، رسم و رواج‌های نا پسند و ضعیف بودن اقتصاد از عوامل مهم خشونت با زنان است.
محمد خان: عدم آگاهی مردم، رسم و رواج‌های نا پسند و ضعیف بودن اقتصاد از عوامل مهم خشونت با زنان است.

محمد خان گفت:

" بهتر است که از نگاه نصوص قرآن و احادیث پیامبر گرامی از فرهنگ خوب و اصیل افغانی استقامات و راه را بلد شویم و بالاخره سر تمام ادارات دولتی و سر خانواده‌ها و جامعه مدنی صدا کنیم تا بالاخره در عملی کردن آن همت کنند."

اما محمد محقق معاون دوم رئیس اجرائیه که در این کنفرانس صحبت می‌کرد به این باور است که باید برای محو خشونت با زنان اول ذهنیت جامعه را با حقوق زن نهادینه ساخت.

محقق: باید برای محو خشونت با زنان اول ذهنیت جامعه را با حقوق زن نهادینه ساخت.
محقق: باید برای محو خشونت با زنان اول ذهنیت جامعه را با حقوق زن نهادینه ساخت.

وی گفت:

"تا زمانی که حقوق زن نهادینه نشود در افکار جامعه تطبیق این پروگرام عملی نخواهد بود، این کمپاین شانزده روزه زمینه افکار عمومی را مساعد می‎سازد برای اینکه جامعه ما بفهمد که زنان موجود قابل احترام اند و به این خاطر باید به آنان احترام کرد."

مسئولان در این کنفرانس همچنان اظهار داشتند که برای مبارزه با خشونت قانون منع خشونت با زنان نافذ است و در کنار این برخی قوانین و مقرره‌های دیگر هم تصویب شده که در حال تطبیق قرار دارند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG