لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۸

وزارت انرژی و آب: بیش از ۲۱ بند آب در ولایات مختلف اعمار می‌شود


وزارت انرژی و آب افغانستان می‎گوید، قراردادهای بیشتر از بیست و یک بند آب کوچک و بزرگ که پروسه داوطلبی آن‎ها تکمیل گردیده، پس از منظوری کمیسیون ملی تدارکات امضا خواهند شد.

با امضای این قراردادها کار اعمار این بندها رسماً آغاز خواهد شد.

مسئولان این وزارت گفتند که آنان در این زمینه جدی عمل می‎کنند و پروسه دیزاین و ساختمان چندین بند در برخی ولایت‎ها از قبل آغاز شده‎است.

آغاجان، لوره، سره خوله، زره مردان، تیرپل، چال، واخی، دهنه غور بندک، گزک، آپتک، زردآلو، بازیدخیل، دومنده، آب کیلی، دهنه دره، تنگی شادیان، شورابه و خان آباد بندهای آب ولایت‎های مختلف افغانستان است که عنقریب کار عملی روی آن آغاز خواهد شد.

فرهاد نورزی رئیس برنامه‎های وزارت انرژی و آب گفت، کار عملی دیزاین و ساختمان برخی بندهای آب در حال حاضر هم جریان دارد.

نورزی: ما طی مراحل پروژه سازی و داوطلبی بیش از ۲۱ بند را تکمیل نموده‎ایم.
نورزی: ما طی مراحل پروژه سازی و داوطلبی بیش از ۲۱ بند را تکمیل نموده‎ایم.

او افزود:

"ما طی مراحل پروژه سازی و داوطلبی بیش از ۲۱ بند را تکمیل نموده‎ایم و عنقریب به مرحله نهایی آن که عقد قرارداد است رسیده، یک تعداد آن عقد قرارداد هم شده‎است."

به گفته آقای نورزی این بندهای آب نسبت به تولید برق، بیشتر به ذخیره آب برای سیر آب ساختن زمین‎های زراعتی اختصاص یافته‎است.

این در حالیست که حکومت قبل از این بند سلما را که به کمک مالی هند بازسازی شد افتتاح کرد و کار روی بند کجکی هم جریان دارد.

رئیس جمهور غنی پیش از این گفته بود که دیگر اجازه نخواهد داد تا کشورهای همسایه از آب‎های افغانستان به گونه رایگان بهره ببرند.

اسد الله ضمیر وزیر زراعت و مالداری افغانستان نیز گفته‎است که ۹.۶ میلیون هکتار زمین در افغانستان قابل زرع است که از این میان ۵،۵ میلیون هکتار آن ظرفیت آبیاری را دارد اما در حال حاضر تنها ۲،۱ میلیون هکتار آن آبیاری می‎شود.

در این حال آگاهان امور می‎گویند، اقتصاد افغانستان وابسته به زراعت است و زراعت نیازمند آب.

به گفته آنان اگر آب برای زمین‎های زراعتی فراهم شود، در انکشاف اقتصاد کشور نیز مثمر خواهد بود.

خروتی: آب های ما باید قانونمند شود.
خروتی: آب های ما باید قانونمند شود.

مطیع الله خروتی یکی از آنان در صحبت با رادیو آزادی به مشکلات امنیتی و مداخلات سیاسی کشورهای منطقه در آب‎های افغانستان اشاره کرده گفت:

"این پروسه باید زودتر، بدون طی مراحل تدارکاتی و یا هم پلان تکمیل شود، چون میلیاردها متر مکعب آب ما به کشورهای همسایه می‎رود، باید بر اساس قوانین بین‌المللی برای آن معیار تعین کنیم و بقیه آن را باید بفروش برسانیم، برای این‎که زمانگیر است، آب‎های ما ضایع نشود و ما رشد اقتصادی داشته باشیم باید آب‎های خود را قانونمند بسازیم."

خروتی می‎گوید، آب‎های افغانستان از طریق ایران در حال حاضر بالای کویت به فروش می‎رسد.

به گفته وی اگر حکومت هم نظر به قوانین سازمان ملل متحد با ارائه حق آبه به کشورهای منطقه، بقیه آب‎ها را بفروش برساند، مشکلات اقتصادی آن تا حد زیاد حل خواهد شد.

وزارت انرژی و آب، پروژه جدید پنج ساله مدیریت همه جانبه منابع آب افغانستان را که ده و نیم میلیون دالر هزینه بر می‎دارد و از سوی ادارۀ انکشافی امریکا یا USAID حمایت شده، نیز در روزهای نزدیک آغاز می‎کند.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG